آفتاب

داعش در تهران چه می خواهد؟/ داعشی های ایرانی چه کسانی هستند؟/ باید مراقب عملیات بعدی داعش بود

داعش در تهران چه می خواهد؟/ داعشی های ایرانی چه کسانی هستند؟/ باید مراقب عملیات بعدی داعش بود

عملیات داعش در تهران توسط اعضای ایرانی داعش انجام شد. کسانی که به گفته برخی منابع از داخل ایران به عراق رفته و در آنجا آموزش دیده اند. داعشی های ایرانی، از میان برخی ناراضیان و گروه هایی از برخی فرق اسلامی جذب داعش شده اند.

عملیات داعش در تهران توسط اعضای ایرانی داعش انجام شد. کسانی که به گفته برخی منابع از داخل ایران به عراق رفته و در آنجا آموزش دیده اند. داعشی های ایرانی، از میان برخی ناراضیان و گروه هایی از برخی فرق اسلامی جذب داعش شده اند.

به گزارش آفتاب، محمدعلی عسگری در یادداشتی با عنوان «داعش در تهران» در روزنامه شرق نوشته است:

تا چند روز پيش اگر کسي تيتر اين يادداشت را براي خبر يا تحليل خود استفاده مي‌کرد، يا چنين عبارتي را در جايي مي‌نوشت، احتمالا با تمسخر خوانندگان مواجه مي‌شد. کسي باور نمي‌کرد پاي گروه تکفيري داعش به خيابان‌هاي تهران هم باز شود. 

براي اين کار دلايل متعددي وجود داشت که درحوصله اين يادداشت کوتاه نمي‌گنجد؛ اما هرچه بود، داعش به تهران هم آمد و با يک حمله هم‌زمان به مجلس ايران و مرقد امام خميني‌(ره) در جنوب تهران، حضور ناميمون خود را اعلام کرد. گفته مي‌شود داعشي‌ها به صورت سه تيم متشکل اقدام کرده‌اند که يکي از آنها دستگير و دو تيم ديگر وارد عمليات شده‌اند. آنها ابتدا به مرقد امام خميني (به عنوان نماد جمهوري اسلامي ايران و بنيان‌گذارش) حمله و با تيراندازي تعدادي از شهروندان را زخمي کردند و به شهادت رسانده‌اند. سپس با انجام عمليات انتحاري، به کار خود پايان داده‌اند. 

همزمان، چهار فرد مسلح به مجلس ايران (احتمالا براي ‌گروگان‌گرفتن نمايندگان و باج‌خواهي‌هاي بعدي) در ميدان بهارستان حمله مي‌کنند که بعد از يک‌سري جنگ و گريز، کشته شدند. 

يکي از کارشناسان بي‌بي‌سي مي‌گويد چند ماه پيش داعش ويدئويي را پخش کرده که در آن تعدادي ايراني که به زبان فارسي سخن مي‌گفتند، از دولت ايران انتقاد کرده و ابراز تنفر کرده بودند. اين ويدئو ظاهرا در خاک عراق گرفته شده است؛ جايي که داعش مدعي بوده اردوگاهي براي تربيت نيروهاي ايراني براي انجام عمليات در داخل ايران دارد. 

به گفته همين منبع، اين افراد عمدتا از بين ناراضيان ايراني و گروه‌هايي از برخي فرق اسلامي گردآوري شده و براي انجام کارهاي تروريستي تعليم ديده‌اند. گفته مي‌شود داعش از چند ماه پيش به منظور پيشبرد اهداف خود در ايران سايتي را به زبان فارسي داير کرده است. مجموع اين حرکت‌ها نشان مي‌دهد داعش براي ايران خوابي طولاني‌مدت ديده است. از‌همين‌رو مي‌توان احتمال داد عمليات روز گذشته تنها يک شروع بود و بايد مراقب عمليات بعدي اين گروه در ايران بود.

تا‌به‌حال ايران براي داعش تهديدي غيرمستقيم به شمار مي‌رفت؛ زيرا درست است ايران در کشورهاي عراق و سوريه به نوعي با داعش درگير بود و به لحاظ مرزي نيز تا مناطق تحت کنترل داعش ٤٠، ٥٠ کيلومتر بيشتر فاصله نداشت؛ اما داعش احساس مي‌کرد به طور مستقيم با ايران درگير نيست. 

اين گروه تقريبا ايران را دشمن اصلي خود نمي‌دانست و بيشتر در سوريه و عراق درگير بود و اگر در کشورهاي غربي نيز عملياتي انجام مي‌داد، به دليل حملات ضدتروريستي آنها يا تشکيل ائتلافي عليه اين گروه بود. حمله داعش به دو مرکز مهم در تهران، نشان مي‌دهد به هر دليلي اين گروه ايران را نيز جزء يکي از اهداف خود قرار داده و اين مي‌تواند يک هشدار امنيتي مهم براي تمام کشور باشد.

به دنبال شکست‌هاي پي‌درپي داعش در عراق و به‌ویژه تنگ‌ترشدن حلقه محاصره براي تصرف موصل و رقه، تحليلگران گفتند داعش نيروهاي خود را از اين دو مرکز خارج کرده و در سراسر جهان به فعاليت واداشته است. حملات اخير در فرانسه و انگلستان به اضافه حملات خونين در کابل و حالا در ايران، مي‌تواند مؤيد اين نظر باشد. در اين مرحله داعش ديگر به صورت متمرکز عمل نمي‌کند، بلکه به صورت هسته‌هاي پراکنده‌اي عمل مي‌کند که عموما در همان مراکز شکل گرفته و از طريق شبکه‌هاي مجازي يا واقعي آموزش ديده و براي حملات جنايت‌کارانه آماده مي‌شوند. همه اين مسائل، کشف و گردآوري اطلاعات مربوط به نحوه کار و سازماندهي اين هسته‌ها را مشکل تر مي‌کند. 

اين مشکلي است که تقريبا همه دنيا با آن درگير است و اکنون کشور ما نيز به آن گرفتار شده است و تا ريشه‌کن‌شدن اين هسته‌هاي خفته، بايد تلاش‌هاي امنيتي و اطلاعاتي گسترده‌اي صرف شود. در اين ميان مسئله وقتي خطرناک‌تر و پيچيده‌تر مي‌شود که قدرت‌هاي جهاني و کشورهاي منطقه (احتمالا عربستان سعودي) دستي در اين آتش‌افروزي‌ها داشته باشند. آن وقت حاصلش انفجارهاي مهيب و کشتارهاي خونيني خواهد بود که ما بارها در عراق، سوريه و به‌ویژه افغانستان شاهد آن بوده‌ايم؛ زيرا انجام چنان عمليات بزرگي، نيازمند همکاري‌ها و بده‌و‌بستان‌هاي فراتر از يک‌سري هسته‌هاي پراکنده بوده و براي مقابله با چنین چالشي نيز بايد فراتر از تلاش‌هاي امنيتي و اطلاعاتي عمل کرد. اميد است که هرگز شاهد چنين حوادث خون‌باري در ايران نباشيم و هرچه زودتر ريشه‌هاي اين گروه تروريستي از خاک ايران کنده شود. 
کد N1711366

وبگردی