آفتاب
میزگرد ایرنا:

14 خرداد یادآور بزرگمردی از تبار عرفان،‌ فقه، علم و سیاست

14 خرداد یادآور بزرگمردی از تبار عرفان،‌ فقه، علم و سیاست

سمنان- ایرنا- شماری از استادان دانشگاه در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی استان سمنان اعلام کردند 14خرداد هر سال، یادآور بزرگمردی از تبار عرفان، فقه، کلام، فلسفه و سیاستمداری است که تمام زندگی‌اش وقف تلاش برای تحقق انقلاب اسلامی در ایران و حاکمیت احکام الهی در جامعه بشری شده است.

به گزارش ایرنا، در این میزگرد با عنوان ' ابعاد شخصیت امام خمنیی (ره) و انقلاب اسلامی 'و با حضور سعید کامیابی دبیر تشکل اسلامی تفکر برتر استادان و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، محسن طاهری عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان ، حجت الاسلام حسین رضاپور مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه سمنان و محمد ابراهیمی ورکیانی عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه سمنان، برپایی جمهوری اسلامی را محصول اندیشه های پیرجماران دانستند و تاکید کردند استمرار حرکت و ادامه حیات جمهوری اسلامی، محتاج صیانت و پاسداری از کیان تفکرات بنیانگذار آنست.
اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، جزیی از اندیشه کلان وی و متأثر از ابعاد مختلف اندیشه های ایشان است، از آن جا که امام خمینی شخصیتی چند بعدی است که آثار متعددی در حوزه مباحث عرفان، فقه، فلسفه، کلام و سیاست از ایشان برجای مانده است و به دلیل آن که وی بنیانگذار و رهبر نظامی مبتنی بر اندیشه های اسلامی بوده، بدیهی است که اندیشه سیاسی وی تمام مفاهیمی که در حوزه حکومت و جامعه کاربرد دارد ، در بر می گیرد.
این استادان دانشگاه یادآور شدند، امام خمینی(ره)یکی از بزرگ ترین دانشمندان مسلمان دوران معاصر و از مردان تاریخ ساز جهان اسلام است، وی متفکری بزرگ بود که به حوزه های مختلف علمی اشراف داشت و همین ویژگی ها از وی شخصیتی چند بعدی ساخته بود.
محوری ترین مفاهیم اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) در حوزه های رابطه دین و سیاست، عدالت، آزادی، استقلال، مردم سالاری، قانون مداری و قانون گرایی، فرهنگ، وحدت و اتحاد مسلمانان، مصالح اسلام و مسلمانان، دعوت جهانیان به اسلام و گسترش آن، احیای هویت ملی – اسلامی، سیاست خارجی مبتنی بر آرمان های اسلامی و دفاع از مظلومان و محرومان در سراسر عالم است.
به اعتقاد صاحبنظران امور سیاسی تا پیش از شکل گیری انقلاب اسلامی ، همواره نقاط ضعف عنصر رهبری ، از عوامل مهم ناکامی نهضت ها و جنبش های منطقه ای یا ملی در کشور بوده است هم در جریان نهضت مشروطه و هم در جریان جنبش ملی شدن صنعت نفت که دو خیزش و حرکت اساسی و فراگیر ضد استبدادی و ضد استعماری در تاریخ کشور ماست همین کاستی، در عدم کامیابی جنبش ، نقش اساسی و انکارناپذیر داشته است، بنابرین رهبری و هدایت حضرت امام خمینی (ره) که به انقلاب اسلامی سال 57 منتهی شد، عنصر رهبری و نقاط قوت و ضعف آن، قابل توجه است.
انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها یک تفاوت کلی و ماهوی دارد و آن نقش رهبری دینی و مرجعیت شیعه و اسلامی‌بودن آن است، حضرت امام(ره) هیچ موقع مبارزه‌ی مسلحانه را تأیید نکردند، ایشان اعتقاد داشتند انقلاب یه طور حتم باید اسلامی باشد برای اینکه اسلام در فرهنگ مردم ریشه دوانده است اصالت دارد و انقلاب حتماً باید مردمی باشد و ما نتایج این مردمی‌بودن انقلاب را به وضوح دیدیم.
امام خمینی یکی از تأثیر گذارترین متفکران عصر حاضر در تاریخ معاصر ایران است، امام فرهنگ را مبنا و پایه ای برای مسائل سیاسی و اقتصادی می داند، ایشان معتقد بود اگر فرهنگ درست شود و انسان درست تربیت شود، همه مشکلات جامعه درست می شود.
اتحاد و وحدت میان اقشار مختلف مردم از دیگر مؤلفه های اندیشه امام در عالم سیاست است، ایشان رمز پیروزی انقلاب اسلامی را در سایه وحدت می دانست و معتقد بود که از برکات انقلاب اسلامی که موجب عزت ملت ایران و امت اسلامی گردید، مسئله اتحاد بود.
عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در این میزگرد گفت : امام خمینی (ره) نقش بی بدیلی در برپایی، مدیریت و هدایت انقلاب و حکومت اسلامی داشتند.
محسن طاهری افزود : وجود ویژگی هایی همچون اخلاص، ساده زیستی، عدالت ورزی و اندیشه دینی باعث جاودانه شدن نام ایشان در تاریخ جهان شده است.
وی اظهارداشت : استقلال و آزادی از جمله محوری ترین شعارهای ملت بوده که همواره این رهبر فرزانه برآن تاکید داشته و دستیابی به آن یکی از آرمان های اساسی انقلاب اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد : امام خمینی (ره) نقش اساسی در شکل گیری، تاسیس و استمرار اسلام انقلابی داشتند و تجلیل از این مقام یک وظیفه برای معرفی به نسل جوان است که در انقلاب حضور نداشتند.
این استاد حقوق دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد : اخلاص در نگاه امام (ره) ، ساده زیستی، مقبولیت مردم و تفکرات آرمان خواهانه در بخش آزادی بیان منجر به نهادینه شدن انقلاب اسلامی شد.
طاهری بیان داشت : امروز زمینه برای معرفی نظام جمهوری اسلامی به دلیل چند بعدی بودن تفکرات و اندیشه امام خمینی و گنجایش بالا این دین وجود دارد.
وی یکی از وی‍ژگی های امام را مقبولیت و مشروعیت مردم از نظام دانست و گفت : امام خمینی در کنار یک حکومت اسلامی جمهوریت را به آن اضافه و به جهانیان معرفی کردند.
وی اضافه کرد : اسلام از نگاه امام فرزانه دارای آزادی همراه با بایدها و نبایدهاست و تعریفی که امام و از آزادی دارد با غرب متفاوت است.
به گفته این استاد دانشگاه استمرا انقلاب با برنامه ریزی ، هدف و آرمان های امام ادامه پیدا می کند.
طاهری با اشاره به این که آرمان های امام از جمله تربیت انسان های اللهی و رسیدن به جامعه ای خدا پسند بوده است ، افزود : عدالت اجتماعی، حمایت از محرومان، آزادی خواهی، انتقال اسلام و پیام آن به دیگر کشور، استکبار ستیزی از دیگر آرمان های این امام راحل است.
وی به آرمان های انقلاب و تعریف حقوق شهروندی اشاره و اضافه کرد : تمام حقوق که برای هر شهروند برای رعایت او منزلت اجتماعی در مرزهای سرزمینی یک کشور باید پیاده و اجرایی شود را می توان برشمرد که در اندیشه امام با نشات از اسلام وجود داشته است.
وی درباره توصیه امام خمینی به مسوولان به این که مردم بیشتر به مسوولان خود شباهت دارند، تا به پدر و مادر، یادآورشد : اگر مسوولی به قانون احترام بگذارد مردم هم به اسلام و انقلاب احترام می گذارند.
عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با اشاره به سخن امام راحل که اگر آزادی بدون قانون به وجود آید فساد را در پی دارد، افزود : آزادی در اسلام تا حدی که مو جب ضرر مردم و ایجاد توطئه شود بر نظام شود باید محدود شود.
مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت : اندیشه امام خمینی (ره) باید در سه نوع سیاست الهی، سیاست تک بعدی و سیاست شیطانی مورد بررسی قرار گیرد.
حجت الاسلام حسین رضاپور افزود : آرمان امام (ره) حمایت از مستضعفین و دوری از اشرافی گری مسوولان بوده که در زمان حاضر باید به این مهم توجه بیشتری شود.
وی با اشاره به این که قبل از انقلاب کشور استقلال نداشته و هدف و آرمان امام خمینی(ره) استقلال کشور ایران بوده است ، یادآور شد: این استقلال با پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمد و باید حفظ شود.
وی تصریج کرد: امام خمینی با انقلاب اسلامی دین اسلام را احیا کرد و به همین خاطر سیاست مورد نظر امام سیاست الهی که عاری از دروغ، نیرنگ، تهمت، فساد و رذیلت اخلاقی است.
رضاپور با اشاره به سخن امام در رابطه با مفهوم استقلال که هیچ کشوری به استقلال نمی رسد مگر اینکه به خود بپردازد، یادآور شد : کشور و مردم ابتدا باید بازگشت به خویشتن و به خودباوری برسند.
این استاد دانشگاه با بیان این که: آزادی بیان یکی از آرمان های انقلاب که با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی همراه بود، گفت : در غرب آزادی را در 2 بخش آزادی از طبیعت و انسان ها می دانند و هدف آنان خواسته های انسانی و خواهش های نفسانی است که با اسلام متعارض است و هدف آزادی در اسلام و در غرب با دیدگاه امام خمینی متفاوت و از نظری ایشان آزادی آنان را مانع آزادی است.
وی با اشاره به این که امام خمینی( ره) مرزهای آزادی را در حد جامعه اسلامی و رسیدن به سعادت اخروی و دنیوی تبیین کرده اند، افزود: ما در دهه چهارم از اندیشه امام خمینی به دلیل تغییر زیست جهانی مدرنیته و منفعت شخصی فاصله گرفتیم.
مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به سخن امام که اگر دولتمردان و مسوولان به سمت کاخ نشیی حرکت کنند باید بدانیم که مشکلی در دولت وجود دارد، افزود: باید آموزش های در سطح فرهنگ های اجتماعی و آسیب شناسی باید در نظر گرفته شود.
دبیر تشکل سیاسی اسلامی تفکر برتر استادان و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان گفت: امام خمینی شخصیت تک بعدی نداشته و ابعاد مطلوب برای شخصیت ایشان در زمینه های علمی، مذهبی و سیاسی متصور است.
سعید کامیابی افزود : دیدگاه های سیاسی و رویکرد عمل گرایی امام خمینی(ره) در مقاطع حساس به کمک انقلاب اسلامی آمد و ایشان شخصیتی کاریزماتیک بودند و جایگاه رهبری ایشان انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.
وی بیان داشت: نگاه اشتباه برخی مذهبی ها با عث شده که نگاه امام فرزانه از منظر مردم در همان نگاه تک بعدی دیده شود و در حالی که شخصیت امام چند بعدی است و او مجتهد، فیلسوف و سیاستمدار است.
کامیابی ویژگی های امام را فردی عملگرا دارای سابقه مبارزه و مجاهدت در سال های قبل از انقلاب و اخلاق گرایی که او را از سیایتمداران هم عصر خودش جدا می کند بر شمرد و گفت : اخلاق مداری به دلیل نگرش وی از آموزه های دینی و مذهبی و به عنوان نقشه راه برای وی بود.
وی اضافه کرد : خیلی ها دین را جدای از سیاست می دانستد اما امام هر 2 را باهم آمیخت.
این استاد دانشگاه حضور در مواقع نیاز از جمله کاپیتالسیون را از جمله ویژگی های امام برشمرد و گفت : زمانی که امام به قدرت هم رسید بر اساس آموزهای دینی هیچ وقت شیفته قدرت نشد و دعواعای سیاسی که امروز شاهد هستیم تنها با تعهد سیاسی و قانون اساسی برطرف می شود.
وی افزود : امام راحل می گفت در اسلام قومیت، گروه، زبان، ناحیه، ن‍ژاد مطرح نسیت و تمام مسلمین براد ر و برابر و همه برخوردار از مزایا و حقوق اسلامی هستنند.
به گفته کامیابی امام خمینی به مفاهیم سیاسی و حقوقی نگاه سازه ای و همچنان به دین اسلام نگرش سیستمی دارند.
کامیابی ادامه داد : امام می فرمود علم برای همه هست در گذشته علم برای قشر مرفه جامعه بود و با روی کار آمدن انقلاب اسلامی فضای سواد و تحصیل در مدارس شهر وروستا یکنواخت شد.
وی بیان داشت : در جامعه دانشگاهی ، کرسی های آزاد اندیشی، تفکرات، مکاتب، نهضت آزاد اندیش و تولید علم باید همراه با مسایل دیگر افکار امام را تبیین و بررسی کنند.
عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه سمنان گفت: عدالت، آزادی، قدرت و امنیت و حقوق شهروندی مفاهیم پیچیده ای هستند که ابتدا باید مبانی صحیح آن تبیین شود و سپس شاخصه ها و حدود آن تعریف و تشریح شود.
محمدابراهیمی ورکیانی در میزگرد ایرنا افزود : فلسفه امام از ملاصدرا و فقه از جواهری نشات گرفته است‌ و امام در مورد نگاه با اسلام تنها در خمس، زکات، نیست بلکه نگاه لایه ای به دین از دید اعتقادات، اخلاق و فقهی است.
وی یادآور شد : امام راحل دارای آرمان های فرهنگی و بر این اساس نگاه اسلام است و در مود آزادی بیان و اندیشه نگاه ایشان تجویزی است.
وی بیان داشت : فرمان هشت ماده ای امام در سال 62 که اوج شکوه دستورات اسلام است و در آن آمده است هیچ کس حق ندارد بدون حکم قاضی کسی را توبیخ کند وی در مورد حقوق شهروندی راهبردی داشته است.
ورکیانی تصریح کرد :امام در مفاهیم اخلاق یک کتاب شرح حدیث عقل و جرح توضیحی از روایت امام صادق می دهد که ما 2 فطرت داریم عقل و جرح را خدا آفرید و پیامبر مظهر عقل، و جهل نماد شیطان است.
وی تصریح کرد : امام خمینی 2 نوع سیاست الهی و شیطانی معرفی می کند که در سیاست الهی، اخلاق حرف اول را می زند و سیاست شیطانی،طبق هدف وسیله را توجیه می کند که برای رسیدن به هدف از هر چیزی استفاده می کنیم.
عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه سمنان افزود : امام تاکید بر مشروعیت نظام الهی ومردمی دارد و اگر مردم نباشند معنی ندارد و فرهنگ اسلامی را آموزش پرورش صدا و سیما تبیین کنند.
7344/6026
خبرنگار: امیر حسین کاشی منش** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
کد N1709077

وبگردی