آفتاب

پاسخ به ادعای میرسلیم در مناظره؛ اولین خودروی برقی به بازار مي‌آيد/ + تصاویر و مشخصات "یوز" ایرانی

پاسخ به ادعای میرسلیم در مناظره؛ اولین خودروی برقی به بازار مي‌آيد/ + تصاویر و مشخصات "یوز" ایرانی

ميرسليم گفت: «خودروي برقي را برديم. آقاي روحاني سوار شد بعد مجوز واردات از ژاپن داد.» همزمان يكي از اعضاي تيم سازنده خودروي يوز، ‌نوشت: «اين خودرو را ما (پاراكس موتور) ساختيم و الان هم با حمايت دولت دارد مراحل پلاك‌گذاري و راه‌اندازي خط توليد را مي‌گذراند!»

زمستان سال گذشته، ‌رييس‌جمهور از خودروهاي برقي توليد داخل رونمايي كرد. حسن روحاني در حياط ساختمان رياست‌جمهوري سوار بر خودروي دو نفره يوز شد. اين رونمايي به معناي شروع به كار خط توليد اين خودرو در كشور بود‌، خودرويي كه قرار است هيچ آلودگي محيط زيستي نداشته باشد و تقريبا تماما ايراني است. در جريان اين بازديد، روحاني كيفيت اين خودرو را خوب ارزيابي كرده‌ وگفته‌بود: اين خودروي پاك و دوستدار محيط زيست، براي كلانشهرهاي كشور بسيار مناسب است و افزايش ارتقاي كيفيت و ايمني خودرو بايد مورد توجه قرار گيرد.
روز جمعه، ميرسليم، كانديداي رياست‌جمهوري در مناظره سوم انتخاباتي با اشاره به خودروهاي برقي توليد داخل، ‌آن را پروژه‌اي نيمه‌كاره دانست و اعلام كرد «خودروي برقي را برديم. آقاي روحاني سوار شد بعد مجوز واردات از ژاپن داد.» يكي از اعضاي تيم سازنده خودروي يوز، ‌در توييترش در پاسخ به اين سخن ميرسليم نوشت: «اين خودرو را ما (پاراكس موتور) ساختيم و الان هم با حمايت دولت دارد مراحل پلاك‌گذاري و راه‌اندازي خط توليد را مي‌گذراند.» محمدحسين انصاري همچنين نوشته است: پاراكس موتور يك شركت دانش بنيان است كه از سال ٨٧ كار روي R&D خودروهاي برقي را شروع كرده. من هم عضوي از تيم ٤٠ نفره اين شركت هستم.  
معصومه ابتكار، رييس سازمان محيط زيست هم با گذاشتن عكس روحاني كه سوار «يوز» بود، نوشت: اين همان خودروي برقي است كه ميرسليم گفت رهايش كرديد، اينها قبلا هم با علم كردن فرد جاعلي كه مدعي اختراع خودروي برقي بود مدت‌ها عليه من تبليغ كردند. مدير پروژه توليد خودروي برقي ايراني در خصوص روند كار و وضعيت كنوني يوز به «اعتماد» گفت: ما سال ٨٧ كار تحقيق و توسعه درباره وسايل نقليه پاك را شروع كرديم. سال ٩٣ بود كه با توجه به نياز كشور براي خودروهاي برقي و بحران آلودگي هواي كلانشهرها، تجربه‌مان را روي محصول تجاري متمركز كرديم كه بتوانيم آن را توسعه دهيم و وارد بازار كنيم. تابستان ٩٣ شروع به كار كرديم، نمونه تحقيقاتي‌اش را بهمن ماه رونمايي كرديم. بازديد دكتر ستاري، معاون علمي - فناوري رييس‌جمهور در فروردين ٩٤ از طرح‌مان باعث شد مورد حمايت دولت قرار بگيريم. ايشان با ما قرارداد توليد صد تايي بستند تا كار جدي تجاري‌سازي محصول شروع شود.  
حسين زيارتي در خصوص موانع راهي كه توسط دولت برداشته شد، افزود: طرحي كه با ما براي توليد خودرو بستند، طرح كلان ملي بود كه جزو بهترين طرح‌هاست. اما از آنجايي كه كلاس محصول ما، موتوسيكلت چهارچرخ است، در اروپا چند سال است از اين محصول استفاده مي‌شود اما در ايران چنين محصولي تعريف نشده بود. لذا اداره استاندارد و راهنمايي و رانندگي قبول نمي‌كردند خودرو را پلاك كنند. حمايت دكتر ستاري و رييس‌جمهور با جلسه‌اي كه در اين خصوص گذاشتند باعث شد براي نخستين بار در آيين‌نامه اين نوع خودرو تعريف شود و از اين به بعد اين محصول مي‌تواند پلاك شود و داخل خيابان تردد كند. حمايت دولت در پلاك‌گذاري مهم بود. اسفند سال گذشته هم هيات دولت تصويب كرد، در حال حاضر در اداره استاندارد داريم خودرو را تست مي‌كنيم تا تابستان هم آن را توليد مي‌كنيم.
به گفته زيارتي، ‌در مرحله اول، به شكل آزمايشي توليد صدتايي يوز را داريم، تست بازار مي‌كنيم و بر اساس نياز مشتري به توليد انبوه مي‌رسيم.  او در خصوص قيمت‌گذاري خودرو گفت: قيمت‌گذاري بعد از توليد صدتاي اول انجام مي‌شود. بايد ببينيم مردم چقدر استقبال مي‌كنند بر اساس آن قيمت‌گذاري خواهيم‌كرد. زيارتي همچنين در خصوص درصد توليد داخلي بودن اين خودرو نيز گفت: اين خودرو ٨٤٠ قطعه دارد كه ٨٠٠ تايش را داخل كشور با همكاري ٥٠ شركت قطعه‌ساز داريم توليد مي‌كنيم. فقط پلتفرم را از روي رنو برداشتيم كه همه جا هم گفتيم، پلتفرم رنو، اُپن سورس است و خود شركت رنو اجازه داده از پلتفرمش استفاده شود.
زيارتي معتقد است خودروي مورد نظر ميرسليم كه وارداتي از ژاپن است، ‌خودروي هيبريدي است كه متعلق به شركت تويوتاست و هيچ خودروي برقي تا به حال به شكل جدي وارد نشده است. يكسري خودروهاي برقي چيني، اروپايي آمد اما به خاطر كيفيت و قيمت در بازار مورد استقبال قرار نگرفت.
خودروي دو سرنشين «كوآدرا Q۱» با نام تجاري «يوز» از دستاوردهاي محققان كشور در اين زمينه است. اين خودرو با قابليت طي ۲۰۰ كيلومتر مسافت با ۳ ساعت شارژ و سرعت ۸۰ كيلومتر در ساعت توسط فناوران دانشگاه آزاد اسلامي قزوين طراحي و ساخته شده است. اين خودروي شارژي كه ۱۲۰ سانتي‌متر عرض، ۲ متر طول و ۴۰۰ كيلوگرم وزن دارد، مي‌تواند مشكلات پارك در خيابان‌ها را كاهش دهد، همچنين هيچ‌گونه آلودگي زيست‌محيطي ندارد. در حال حاضر نمونه اوليه اين خودرو بدون كيسه هوا (airbag) طراحي شده است اما طراحان آن قصد دارند در نمونه‌هاي بعدي كيسه‌هاي هوا را روي آن نصب كنند. اين خودرو در سال گذشته از سوي رييس‌جمهور بازديد شد و هم‌اكنون نيز مشكلات مربوط به شماره‌گذاري آن رفع شده است. موضوع طراحي، ساخت و كاربردي كردن خودروهاي برقي يكي از موضوعات مورد بحث در آخرين مناظره كانديداهاي رياست‌جمهوري بود. طراحي و ساخت اين خودروها به عنوان گامي در جهت كاهش گازهاي گلخانه‌اي از سال‌ها قبل در دانشگاه‌هاي كشور آغاز و با تلاش معاونت علمي رياست‌جمهوري موانع شماره‌گذاري اين خودروها رفع شده است. حمايت از خودروهاي برقي از جمله مواد پيشنهادي دولت يازدهم به مجلس در قالب لايحه هواي پاك بود كه به تصويب رسيد. 





کد N1696505

وبگردی