آفتاب

فرصت ۹روزه برای اجرای وعده حذف دفترچه‌های بیمه

فرصت ۹روزه برای اجرای وعده حذف دفترچه‌های بیمه

دفترچه الکترونیکی جایگزین دفترچه بیمه تأمین اجتماعی در مراکز ملکی اداره کل تأمین اجتماعی کردستان شد تا روند تبدیل نظام درمانی کشور به نظامی الکترونیکی وارد فاز تازه‌ای شود.

به گزارش همشهري، طرح حذف دفترچه‌هاي بيمه كاغذي كه در مراكز ملكي سازمان تأمين اجتماعي از 2سال گذشته كليد خورده بود، اين‌بار به كردستان رسيد و اكنون مردم مي‌توانند بدون همراه داشتن دفترچه بيمه به بيمارستان‌ها و مراكز درماني تأمين اجتماعي اين استان مراجعه كنند و تحت درمان قرار بگيرند. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه برنامه پرونده الكترونيك سلامت اكنون در قالب طرح تحول سلامت پيگيري مي‌شود، گفت: دولت درنظر دارد براي يكپارچه‌سازي‌ خدمات بيمه‌هاي سلامت و تأمين اجتماعي آنها را به هم متصل كند.

به گفته ربيعي، سازمان تأمين اجتماعي بيمه پيشتاز در حذف دفترچه‌هاي كاغذي بوده و اجراي اين طرح در بيمه سلامت از اهداف دولت است.

  • وعده حذف دفترچه كاغذي تا پايان 95

مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي پيش‌تر گفته بود كه زيرساخت‌هاي لازم براي حذف دفترچه در مراكز ملكي سازمان تأمين اجتماعي فراهم شده و پيش‌بيني مي‌شود كه اين امر تا پايان امسال در كل كشور اجرايي شود.

سيدتقي نوربخش وعده داده بود كه با توجه به فراهم شدن زيرساخت‌هاي فني لازم، الكترونيكي كردن دفترچه‌هاي درماني تا پايان سال٩٥ در كل كشور به‌اجرا درمي‌آيد و در مراكز درماني سازمان تأمين اجتماعي براي استفاده از خدمات، ديگر نيازي به دفترچه نخواهد بود.

حذف دفترچه‌هاي بيمه پشتيبان قانوني دارد و با وجود تأكيد در برنامه‌هاي توسعه، براساس يكي از مصوبات يكصد و هفتمين شوراي معاونين سازمان تأمين اجتماعي نيز مقرر شده بود كه با يك برنامه‌ريزي و زمانبندي مشخص، دفترچه درماني تا پايان سال در تمامي استان‌ها حذف شود. با اين حال، معلوم نيست آيا الكترونيكي‌شدن دفترچه بيمه در مراكز ملكي تأمين اجتماعي استان كردستان، مي‌تواند طي 9روزي كه تا آخر سال مانده در كل كشور اجرايي شود يا خير.

  • مزاياي الكترونيكي‌شدن دفترچه‌هاي بيمه

با طرح حذف دفترچه‌هاي بيمه كاغذي سرعت دسترسي به سابقه بيمار افزايش مي‌يابد، از تداخلات دارويي جلوگيري مي‌شود، خطاهاي پزشكي كاهش‌يافته و تجميع خدمات بيمه‌اي براي بيمه‌گران به سهولت انجام مي‌شود. همچنين هر بيمار پس از مراجعه به بيمارستان، با ارائه كد، اطلاعات خود را ثبت مي‌كند و پس از آن تمام سوابق بيمار در اختيار پزشكي كه مراجعه مي‌كند، قرار مي‌گيرد.

وزير رفاه در اين‌باره گفت: دولت درنظر دارد طرح حذف دفترچه‌هاي بيمه سلامت را در كل سيستم داروخانه‌هاي كشور پس از ايجاد زيرساخت‌هاي آن فعال كند و كاهش هزينه‌ها، دقت در معاينات و افزايش قدرت كنترل بيمه‌ها از ديگر مزاياي اين طرح است. اين سيستم از تداخلات دارويي جلوگيري مي‌كند و نقش نظام ارجاع را نيز ايفا مي‌كند؛ يعني در همان لحظه كه بيمار به پزشك مراجعه مي‌كند، نسخه تجويز شده براي او در داروخانه‌هاي ملكي تأمين اجتماعي قرار خواهد گرفت.

همچنين با پياده‌سازي‌ اين طرح انتقال سوابق بيمار به راحتي انجام مي‌شود و بوروكراسي‌هاي موجود و صف‌هاي طولاني مردم در كنار داروخانه‌هاي بيمارستان‌هاي دولتي حذف مي‌شود. وزير تعاون گفت: اين طرح در بيمه‌هاي تأمين اجتماعي و سلامت اجرا شده و تلاش مي‌شود تا اين اقدام را به پرونده الكترونيك سلامت متصل كنيم. هم‌اكنون طرح حذف دفترچه‌ها در مراكز ملكي سازمان تأمين اجتماعي در استان يزد و در مراكز ملكي سازمان تأمين اجتماعي در تهران ازجمله درمانگاه آزادي و دي كلينيك ابوريحان نسخه الكترونيك و حذف دفترچه كاغذي بيمار اجرا شده است و مي‌توان گفت عملا همه كشور درگير اجراي اين برنامه شده‌اند.

  • اجراي نظام ارجاع، مهم‌ترين راهكار ادامه پزشك خانواده

«اجرايي‌شدن نظام ارجاع مهم‌ترين راهكار براي ادامه طرح پزشك خانواده است.» طرحي كه به گفته سخنگوي وزارت بهداشت برنامه‌اي بلندمدت براي حوزه سلامت كشور است. حريرچي با بيان اينكه پزشكان براي تداوم اجراي طرح پزشك خانواده در كشور بايد به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كنند كه هزينه‌ها را كاهش دهند، تصريح كرد: نظام ارجاع مهم‌ترين راهكار ادامه طرح پزشك خانواده است. وي با بيان اينكه خريد راهبردي بهترين نسخه براي جلوگيري از پرداخت‌هاي كلان در حوزه سلامت است، گفت: اين الگو در كشورهاي توسعه‌يافته به‌صورتي است كه سيستم‌هايي در حوزه سلامت اقدام به خريد خدمت مي‌كنند.

کد N1658578

وبگردی