قدرتمندترین و کم‌ارزش‌ترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۰ کدام ها هستند؟



قدرتمندترین پاسپورت‌ دنیا کدام پاسپورت است؟ شناسه گذرنامه هنلی هر ساله بر اساس معیارهای خاص، فهرستی از قدرتمندترین پاسپورت‌های دنیا تهیه و ارائه می‌کند.

به‌قول شکسپیر گل رز هر اسمی که داشته باشد، همان بوی دوست‌داشتنی را می‌دهد. اما این گفته برای پاسپورت صدق نمی‌کند. وقتی بحث از سفر به میان می‌آید، همه پاسپورت‌ها ارزش یکسانی ندارند. وقتی بحث از سفرهای بین‌المللی می‌شود، یک پاسپورت قدرتمند به شما اجازه می‌دهد تا بدون دردسرهای ویزا، اجازه ورود و دیگر خط قرمزها، به هر کشور خارجی که بخواهید سفر کنید.

شناسه گذرنامه هنلی (Henley Passport Index)

شناسه گذرنامه هنلی یا هنلی پاسپورت ایندکس، هر ساله در زمان مشخصی اطلاعاتی را از انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی دریافت می‌کند که اساس کار این موسسه را تشکیل می‌دهد. برای هر مقصد مسافرتی، اگر برای فرد دارنده پاسپورت رفتن به یک مقصد گرفتن مستلزم ویزا نباشد به آن نمره‌ی یک می‌دهند؛ یک نمره به آن پاسپورت داده می‌شود. همچنین اگر دارنده پاسپورت بتواند به هنگام رسیدن به مقصد ویزا، مجوز بازدید یا مجوز الکترونیک سفر (ETA) بگیرد باز هم به آن امتیاز یک می‌دهند. این نوع ویزاها به‌خاطر برنامه‌های چشم‌پوشی از ویزا کشورها، نیازی به تایید دولت‌ها پیش از سفر ندارند.

جایی که گرفتن ویزا اجباری باشد یا کشوری که در آن دارندگان پاسپورت پیش از سفر مجبور به دریافت ویزای الکترونیک مصوب دولت هستند نمره‌ای به ارزش صفر برای آن درنظر گرفته می‌شود. همچنین اگر دارنده پاسپورت مستلزم گرفتن ویزا به‌محض رسیدن به مقصد باشد نیز نمره صفر برایش در نظر گرفته می‌شود.

امتیاز کلی هر پاسپورت برابر است با تعداد مقاصدی که ویزا لازم ندارند (ارزش= یک) البته تحت شرایطی که بالا ذکر شد.

شناسه هنلی این موارد را در نظر می‌گیرد: پاسپورت معتبر باشد؛ پاسپورت «معمولی» باشد و نه دیپلماتیک، اورژانسی، یا موقتی؛ دارنده پاسپورت شهروند بالغ کشور صادرکننده باشد که به‌تنهایی و نه با گروه‌های گردگشری سفر می‌کند؛ دارنده پاسپورت تمام شرایط ابتدایی ورود به کشور مقصد را دارد (برای مثال رزرو هتل یا داشتن سرمایه کافی)؛ دارنده پاسپورت با الزامات سخت و پیچیده‌ای برای ورود به مقصد مواجه نیست (برای مثال داشتن نامه دولتی)؛ دارنده پاسپورت دارای تمام واکسیناسیون‌های ضروری است؛ دارنده پاسپورت به یک فرودگاه وارد می‌شود و از همان فرودگاه مقصد را ترک می‌کند؛ دارنده پاسپورت به‌جای اقامت‌های گذرا اقامتی کوتاه در مقصد دارد؛ دوره این اقامت کوتاه بین سه روز تا چند ماه است؛ در صورت لزوم، محل ورود یک شهر یا پایتخت اصلی است؛ ورود به کشور مقصد هدف گردشگری یا تجاری دارد.

قدرتمندترین و کم‌ارزش‌ترین پاسپورت‌های دنیا

پاسپورت ژاپن

شاید غافلگیرکننده باشد که بدانید، با توجه به ارتباطات بین‌المللی، پاسپورت آمریکا جزو ۱۰ کشور برتر در دسترسی خارجی نیست. شناسه گذرنامه هنلی پاسپورت ۱۹۹ کشور را بر اساس «ارزش شهروندی» رتبه‌بندی کرده است. 

ژاپن در سال ۲۰۲۰ دوباره برنده مدال طلا شده است. ژاپنی‌ها می‌توانند بدون ویزا به ۱۹۹ کشور سفر کنند و این در حالی است که سنگاپور با دسترسی به ۱۹۰ کشور در جایگاه دوم قرار دارد. آلمان و کره جنوبی هر دو در رتبه سوم قرار دارند چراکه شهروندان هر دو کشور می‌توانند به ۱۸۹ کشور به‌راحتی سفر کنند.

آمریکا به‌همراه بلژیک، یونان، نروژ و انگلستان، با دسترسی آسان به ۱۸۴ کشور در رتبه هشتم قرار دارند.

جالب است که هیچ یک از سه ملت آسیای شرقی، ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی، جزو ۱۰ کشور برتر سال ۲۰۱۷ نبودند. در سال ۲۰۱۸ ژاپن با دسترسی به ۱۹۰ کشور در مقایسه با ۱۷۲ کشور در سال ۲۰۱۷، به رتبه اول فهرست راه یافت. سنگاپور در سال ۲۰۱۷ به ۱۷۳ کشور و در سال ۲۰۱۸ به ۱۸۹ کشور، بدون ویزا، دسترسی داشت. پاسپورت کره جنوبی بیشترین پیشرفت را داشته است. این پاسپورت در سال ۲۰۱۷ به ۱۷۰ کشور و در سال ۲۰۱۸ به ۱۸۸ کشور دسترسی آسان داشت.

پایین‌ترین رتبه‌بندی مربوط به پاسپورت یمن با دسترسی بدون ویزا به ۳۳ کشور، پاکستان و سومالی به ۳۲ کشور، سوریه به ۲۹ کشور، عراق به ۲۸ کشور و افغانستان به ۲۶ کشور، بدون ویزا دسترسی راحت دارند.




بازگشت به آفتاب
@aftabmag