باقلاقاتق

باقلا قاتق اصلتا خورشتی شمالی است و به شهر های گیلان و رشت تعلق دارد. باقلا قاتق به نام های باقالی خورشت و خورشت گل در چمن نیز معروف است. پس اگر جایی نام مستعار این غذا به گوشتان خورد، تعجب نکنید!

جالب است بدانید در ترکیب این غذا برخلاف نامش از باقلا استفاده نمی شود، بلکه از نوعی لوبیا استفاده می شود که در گویش شمالی پاچ باقلا نام دارد و در زبان عامه نیز همان لوبیای کشاورزی است. همان قدر که خورشت قورمه سبزی و طرز تهیه آن بین همه ایرانی ها محبوب است، این خورشت هم میان شمالی ها طرفداران زیادی دارد. با ما و طرز تهیه خورشت باقلا قاتق همراه باشید.

خورشتی که با مواد زیر درست می شود حدودا برای دو نفر کافیست. پس اگر قصد درست کردن باقلا قاتق برای افراد بیشتری دارید، به همین نسبت مواد را زیاد کنید.

مواد لازم

۵۰۰ گرم لوبیا کشاورزی (پاچ باقلا)
۴ حبه سیر
۲ الی ۳ قاشق غذاخوری شوید
یک کره ۲۰ گرمی
یک قاشق چایخوری زردچوبه
نمک و فلفل به مقدار لازم
۲ الی ۳ لیوان آب
۲ عدد تخم مرغ
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه باقلا قاتق

۱. اگر برای تهیه باقلا قاتق زمان زیادی دارید، می توانید لوبیا ها را خودتان آماده کنید. برای این کار باید لوبیا ها را داخل یک ظرف نسبتا بزرگ ریخته و ظرف را پر از آب کنید. سپس ظرف را حداقل به مدت ۴ الی ۵ ساعت کنار بگذارید تا لوبیا ها خوب خیس بخورند. طی این مدت نیز دو تا سه بار آب لوبیا ها را عوض کنید. بعد از گذشت این زمان، لوبیا ها را آبکش کرده، پوست لوبیا ها را جدا کنید و در آخر نیز همه آن ها را از وسط به دو نیم تقسیم کنید. درصورتی که زمان کافی یا حوصله انجام این مراحل را ندارید، می توانید لوبیا ها را آماده تهیه کنید.

۲. سیر ها را رنده یا له کنید. سپس ماهیتابه را روی شعله ملایم اجاق گاز قرار داده و مقداری روغن داخل آن بریزید. چند ثانیه ای صبر کنید تا روغن به خوبی گرم شود. وقتی روغن گرم شد، سیر ها را داخل ماهیتابه ریخته و آن ها را تفت دهید؛ تفت دادن سیر ها را باید تاجایی ادامه دهید که رنگ سیر ها نزدیک به رنگ طلایی شود. فقط یادتان باشد سیر ها نباید کاملا طلایی شوند، چون لازم است سیر ها با سایر مواد نیز تفت بخورند، بنابراین اگر آن ها را تا زمانی که به طور کامل طلایی شوند تفت دهید در ادامه خواهند سوخت.

۳. وقتی سیر ها آماده شدند، لوبیا ها را به ماهیتابه اضافه کرده و دو الی سه دقیقه آن ها را همراه سیر ها تفت دهید. سپس زردچوبه را اضافه کرده و بعد دو یا سه دقیقه تفت دادن مواد با رزدچوبه ها، شوید ها را نیز اضافه کنید.

۴. آب و کره به را ماهیتابه اضافه کرده و درب ماهیتابه را ببندید. تقریبا ۲۰ دقیقه باید درب ماهیتابه بسته باشد تا باقلا قاتق جا بیفتد.

۵. بعد از ۲۰ دقیقه تخم مرغ ها را شکسته و بدون اینکه زرده و سفیده ها آن ها را با هم ترکیب کنید، داخل ماهیتابه بریزید. مجددا درب ماهیتابه را بسته و چند دقیقه ای صبر کنید تا تخم مرغ ها خودشان را گرفته و کمی سفت شوند. بعد از گذشت این زمان باقلا قاتق آماده است.

به عنوان حرف آخر گفتنی ست در برخی دستور پخت های باقلا قاتق استفاده از آب مرغ به جای آب استفاده می شود، اما از نظر شمالی ها استفاده از آب مرغ باعث از دست رفتن طعم اصیل این غذا خواهد شد. یادتان نرود بعد از پختن این غذا نظرات خود را در مورد عطر و طعم آن با سایر کاربران ما نیز درمیان بگذارید.