به شوخی‌های‌تان نمره بدهید

این پرسشنامه، برحسب نمره‌ای که کسب می‌کنید، مشخص می‌کند که شما متعلق به کدام یک از ۴ سبک شوخ‌طبعی هستید. جالب است بدانید که شوخ‌طبعی‌های نوع ۱ و ۳ برای سلامت روان مضرند و شوخ‌طبعی‌های …

این پرسشنامه، برحسب نمره‌ای که کسب می‌کنید، مشخص می‌کند که شما متعلق به کدام یک از ۴ سبک شوخ‌طبعی هستید. جالب است بدانید که شوخ‌طبعی‌های نوع ۱ و ۳ برای سلامت روان مضرند و شوخ‌طبعی‌های نوع ۲ و۴ برای سلامت روان مفیدند. ضمنا اگر شما در هیچ‌کدام از سبک‌ها نمره‌ی بالای ۱۷ نگرفته‌ باشید، معنایش این است که کلا آدم شوخ‌طبعی نیستید...
● راهنمای آزمون
۱۶ عبارتی را که در آزمون «مارتین» از شما سوال شده، به دقت بخوانید و روبه‌روی هر کدام یک عدد بگذارید؛ به شرح زیر:
نظر شما / عدد
کاملا مخالف / ۱
بیشتر مخالف تا موافق / ۲
کمی مخالف / ۳
نه موافق، نه مخالف / ۴
بیشتر موافق تا مخالف / ۵
کمی موافق / ۶
کاملا موافق / ۷
● آزمون
۱) اگر کسی اشتباه کند، او را دست می‌اندازم.
۲) بیش از حد به اطرافیانم اجازه می‌دهم به من بخندند و سر به سرم بگذارند.
۳) از آن‌جا که ذاتا شوخ‌طبع هستم، برای خنداندن دیگران لازم نیست زیاد تلاش کنم.
۴) وقتی تنها هستم، با فکر کردن به چیزهای خنده‌دار سرگرم می‌شوم.
۵) اطرافیانم هیچ‌وقت به خاطر شوخ‌طبعی‌های من ناراحت نمی‌شوند.
۶) وقتی ناراحتم، سعی می‌کنم به چیزهای خنده‌دار فکر کنم.
۷) نگاه شوخ‌طبعانه‌ی من به زندگی، مرا در مقابل افسردگی و نگرانی حفظ می‌کند.
۸) اگر تنها باشم و احساس ناراحتی کنم، با فکر کردن به چیزهای خنده‌دار زندگی، حالم بهتر می‌شود.
۹) بعضی‌وقت‌ها به موضوعاتی فکر می‌کنم که خیلی خنده‌دار هستند؛ جوری که حتما باید آن را برای دیگران تعریف کنم- حتی اگر تعریف کردنش در آن موقعیت مناسب نباشد.
۱۰) از خنداندن دیگران لذت می‌برم.
۱۱) وقتی ناراحتم، حس شوخ‌طبعی‌ام را از دست می‌دهم.
۱۲) همیشه سوژه‌ی خنده و شوخی اطرافیانم هستم.
۱۳) اگر مشکلی داشته باشم یا احساس ناراحتی کنم، آن را با شوخی می‌پوشانم؛ بنابراین حتی نزدیک‌ترین دوستانم هم نمی‌دانند که من واقعا چه احساسی دارم.
۱۴) معمولا وقتی با دیگران هستم، نمی‌توانم حرف‌های خنده‌دار بزنم.
۱۵) حتی اگر چیزی برای من خیلی مضحک باشد، اگر قرار باشد کسی برنجد، من هرگز به آن نخواهم خندید و شوخی نخواهم کرد.
۱۶) برای این‌که به دوستان و خانواده‌ام خوش بگذرد، اجازه می‌دهم آنها به من بخندند.
● تفسیر نوع شوخی
▪ شوخی‌های خودفزاینده: نمره‌هایی را که به عبارت‌های ۳، ۴، ۷ و ۸ داده‌اید با هم جمع کنید و حاصل را از نمره‌ی عبارت ۱۱ کم کنید. اگر حاصل بیشتر از ۱۷ شد، معنایش این است که شما دارید خیلی خوب از شوخ‌طبعی‌تان استفاده می‌کنید واین شوخ‌طبعی، روحیه‌تان را حفظ می‌کند و سلامت روانتان را بالا می‌برد. کسانی که در این بخش نمره‌ی ۱۱ تا ۱۷ هم گرفته باشند، معنایش این است که دارند تا حدی از مزیت این نوع شوخ‌طبعی سود می‌برند.
▪ شوخی‌های خودآزارنده: نمره‌هایی را که به عبارت‌های ۲،۱۲،۱۳و ۱۶ داده‌اید با هم جمع کنید. اگر نمره‌ی شما بیشتر از ۱۷ باشد، معنایش این است که شما دارید با شوخی، خودزنی روانی می‌کنید؛ یعنی به وسیله‌ی شوخی‌تان، به قیمت خندان دیگران، به خودتان ضربه می‌زنید و احساس تنفر از خودتان را می‌پوشانید.
▪ شوخی‌های پرخاشگرانه: نمره‌هایی را که به عبارت‌های ۱۴، ۱ و ۹ داده‌اید با هم جمع کنید و حاصل را از نمراتی که به عبارت‌های ۵ و ۱۵ داده‌اید، کم کنید. اگر حاصل‌ از عدد ۱۷ بیشتر باشد، معنایش این است که شما دارید از شوخی سوءاستفاده می‌کنید؛ یعنی در ظاهر دارید با طرف مقابلتان شوخی می‌کنید اما در باطن قصد تحقیر او را دارید. این نوع ازشوخ‌طبعی معمولا در آقایان بیشتر دیده می‌شود. روان‌شناسان معتقدند که این سبک شوخ‌طبعی (پرخاشگرانه) به سلامت روان آسیب می‌زند. ضمن این‌که اگر نمره شما دراین بخش بین ۱۱ تا ۱۷ باشد، بازهم معنایش این است که شما دارید در حد متوسطی از این سبک شوخ‌طبعی استفاده می کنید.
▪ شوخی‌های پیونددهنده: نمره‌هایی را که به عبارت‌های ۷، ۳ و ۱۰ داده‌اید با هم جمع کنید و حاصل‌جمع را از مجموع نمرات ۶ و ۱۴ کم کنید. اگر نمره‌ی شما بیشتر از ۱۷ باشد، معنایش این است که شما دارید به بهترین نحو از شوخ‌طبعی‌تان استفاده می‌کنید؛ یعنی شوخی می‌کنید تا رابطه‌تان را با دیگران بهتر کنید و روابط اجتماعی مثبتی داشته باشید. این نوع از شوخ‌طبعی برای سالم‌ماندن روان و حفظ روحیه‌ خودتان و اطرافیانتان بسیار عالی است. کسانی هم که در این بخش نمره‌ی ۱۱ تا ۱۷ آورده‌ باشند، معناش این است که دارند تا حدودی در زندگی‌شان از این سبک استفاده می‌کنند.