آفتاب

روزی تلخ برای اهالی هنر؛ خاکسپاری ارشا اقدسی ساعاتی پیش از علی سلیمانی



پیکر ارشا اقدسی پس از وداع خانواده و دوستانش با او در بوستان ولایت که برخی کارهای تمرینی‌اش را در آن‌جا انجام می‌داد در طبقه فوقانی مزار پیمان ابدی به خاک سپرده شد.

خبرآنلاین: پیکر ارشا اقدسی، بدلکار شناخته‌شده ایرانی در سطح جهان، صبح امروز، جمعه ۲۲ مرداد، پس از بدرقه‌شدن در بوستان ولایت و محل فیلمبرداری برنامه «دست‌فرمون»، در بهشت زهرا و در طبقه فوقانی مزار پیمان ابدی، دیگر بدلکار کشورمان، به خاک سپرده شد.

این مراسم که با نواختن طبل‌وسنج به شیوه عزاداری مردم جنوب همراه شد و اجرای آن و خواندن دعای تلقین میت بر عهده سیدجواد هاشمی، بازیگر سینما و تلویزیون بود، علی‌رغم تاکید چندباره بر عدم حضور مردم در پی شیوع افسارگسیخته ویروس کرونا در کشور، با حضور جمع زیادی از دوستان و علاقه‌مندانِ ارشا اقدسی برگزار شد.

فرزانه موجودی، مادر ارشا اقدسی در بخشی از این مراسم در سخنانی متاثرکننده چنین گفت:  

«تقدیر، پسر شجاعم را بر سر راه پیمان ابدی قرار داد و مسیر زندگی‌اش این‌گونه رقم خورد. ارشای من که اینک ملتی او را قهرمان شجاع می‌خوانند، در راه آرمان بلندش، جان خود را پیشکش کرد. شگفتا که جهانی این بدلکار جسور ایرانی را ستایش کردند و ابراز تاسف و تاثرِ جهانی از فقدان او، مادر را که همیشه نگران و دلواپس بود، غرق غرور و افتخار کرد. ارشا، پسر شجاع من و فریاد بی‌صدایش برای پذیرش حرفه بدلکاری در ساختار سینمای ایران یادآور می‌شود که جایگاه بدلکاری در سینمای ایران باید لحاظ شود.
ارشا، عاشق کشورش، ایران و هم‌وطنانش بود و هرگز به مهاجرت نیندیشید. او در آخرین حرکت خود در لبنان، رکوردی بی‌سابقه به جا گذاشت و با تقدیم جان عزیزش به این رکورد دست یافت. او با لذت و هیجان زندگی کرد و با لذت و هیجان وداع گفت و اکنون در کنار استادش غنوده است. پسر نجیب سینما اکنون تا بی‌نهایتِ زمان، مجال و فرصت دارد تا در مقابلِ استاد زانو بزند و بپرسد تا سر پرشورش آرام گیرد. آسوده بخواب گوهر سینمای ایران، عزیزدلِ مادر. من همیشه به وجودت افتخار خواهم کرد. دیدار دور نیست پسرم.»   

همچنین علیرضا قزوه، شاعر که این روزها در دهلی‌نو به سر می‌برد، شعری برای ارشا ‌اقدسی سروده و در آن به زنده‌یاد پیمان ابدی و آموزش بدلکاری توسط او به ارشا اقدسی اشاره کرده بود که توسط سیدجواد هاشمی قرائت شد.

سیدجواد هاشمی در بخشی از این مراسم گفت: «ارشا قبل از رفتن، از مرگش زیاد صحبت کرده بود و به استقبال آن رفته بود. او می‌دانست مرگ‌ مغزی می‌شود که آن‌قدر از اهدای اعضای بدنش می‌گفت.‌ ما شاید ندانیم اعضای بدن او به چه کسانی اهدا شده ولی کسانی که عضوی از بدن ارشا به آن‌ها اهدا شده، عاشقی نصیب‌شان شده است.»

در پایان، هاشمی با بیان این که امروز، جمعه ۲۲ مرداد روزی تلخ برای ماست، از برگزاری مراسم تشییع علی سلیمانی، بازیگر شناخته‌شده تئاتر، سینما و تلویزیون که روز گذشته، پنجشنبه ۲۱ مرداد در پی ابتلا به کرونا درگذشت، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران خبر داد.

زنده‌یاد ارشا اقدسی، ششم مرداد ۱۴۰۰ در جریان همکاری با یک پروژه سینمایی خارجی در بیروت، هنگام فیلمبرداری صحنه‌ای مربوط به چپ‌کردن ماشین دچار حادثه‌ای سنگین شد و در بیمارستانی در بیروت تحت درمان قرار گرفت. او به تشخیص پزشکان به مدت چند روز به خواب مصنوعی برده شد اما از آن جا که علایم حیاتی‌اش به شدت کاهش پیدا کرده بود، امکان عمل جراحی میسر نشد و این بدلکار جوان که متولد سال ۱۳۶۱ بود، سرانجام روز سیزدهم مرداد درگذشت.




وبگردی