آفتاب

بیانیه چین در سالگرد برجام



ایسنا نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: چین بر این باور است که حفظ و اجرای برجام راه درست حل کردن مسئله هسته‌ای ایران است.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه چین، هوآ چونینگ سخنگوی وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای به مناسبت پنجمین سالروز امضای برجام، گفت: برجام به یک عامل مهم در عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای جهان، فاکتوری مهم و مثبت در حفظ صلح و امنیت منطقه و تمرین خوبی برای حل کردن مسائل حساس منطقه‌ای از طریق رویکردهای چندجانبه بوده است.

چونینگ در ادامه این بیانیه درباره خروج آمریکا ازتوافق هسته‌ای اظهار کرد: متاسفانه آمریکا در سال‌های اخیر یک جانبه گرایی در پیش گرفته، از تعهدات بین المللی اش سر باز زده و از معاهده‌ها و سازمان‌ها خارج می شود. این کشور در ماه مه سال ۲۰۱۸ از برجام خارج و به هر وسیله ای مانع کشورهای عضو دیگر در اجرایی کردن این توافق شد. چنین تخطی آشکاری از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل منجر به استمرار تنش پیرامون برنامه هسته‌ای ایران شده است. در حال حاضر، آمریکا سعی دارد با اعمال فشار در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل بر ایران و تهدید به فعال کردن مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها، کارشکنی بیشتری در برجام انجام دهد.

او در باره ضرورت حفظ برجام بیان کرد: چین بر این باور است که حفظ و اجرای برجام راه درست حل کردن مسئله هسته‌ای ایران است. عقب نشینی ایران از پایبندی به برجام، نتیجه سیاست فشار حداکثری است که آمریکا در پیش گرفته است. اعضای برجام باید مذاکره و رایزنی را در چارجوب کمیسیون مشتکر برجام تقویت کرده، از طریق رویکردی مرحله ای و دوجانبه به دنبال راه حلی برای اختلافات در زمینه پابندی بوده و تعادل میان حقوق و تعهدات تحت برجام را برقرار کنند. اعضا (در این توافق) باید از گفتمان و همکاری تقویت یافته میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت کنند تا مسائل پادمانی هر چه سریع تر حل شود.  جامعه جهانی در عین حال باید به طور مشترک با اعمال فشار آمریکا در راستای تمدید یا بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده و خواستار پایبندی آمریکا به بازگشت به مسیر درست پایبندی به برجام و شورای امنیت سازمان ملل شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه این بیانیه به پایبندی کشورش نشبت به این توافق اشاره کرد و گفت: چین همیشه به همکاری با دیگر اعضا برای پیش برد حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران ادامه خواهد داد.



وبگردی