آفتاب

پوتین برای پنجمین بار رئیس‌ جمهور روسیه شد



رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام کرد: بنا بر نتایج شمارش ۹۹.۷۶ درصد آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات هشتمین دوره ریاست‌جمهوری این کشور، ولادیمیر پوتین ۸۷.۲۹ درصد آرا را به دست آورد و برای پنجمین بار، رئیس‌جمهور شد.

الا پامفیلوا روز دوشنبه ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ در گزارشی از نتایج انتخابات سه‌روزه ریاست‌جمهوری روسیه افزود: بنا بر این نتایج، نیکلای خاریتونوف (نامزد حزب کمونیست روسیه) با ۴.۳ درصد آرا جایگاه دوم را به دست آورد و پس از آن، ولادیسلاو داوانکوف (نامزد حزب مردم جدید) ۳.۸۵ درصد آرا را کسب کرد. لئونید اسلوتسکی (نامزد حزب لیبرال دموکراسی روسیه) نیز ۳.۲۱ درصد آرا را به دست آورد.

رکورد جدید مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه

رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه گفت: مشارکت در این دوره از انتخابات یک رکورد در تاریخ روسیه جدید بود، چرا که افزون بر ۸۷ میلیون و یکصد هزار نفر یعنی ۷۷.۴۴ درصد واجدان شرایط شرکت در انتخابات در شعب (حضوری و مجازی) حضور پیدا کردند.
وی ضمن اعلام اتمام کار حوزه های اخذ رای و ثبت ۸۷ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۱۲۷ رأی یعنی ۹۹.۷۴ درصد آرا تا ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه، نشست رسمی کمیسیون مرکزی انتخابات درباره نتایج روز پنجشنبه برگزار می شود.

پامفیلوا گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه بسیار عالی و شایسته برگزار شد، مشارکت مردمی بالا و بی سابقه بود و پوتین به پیروزی قاطع و قانع کننده ای دست یافت.

رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه با بیان اینکه این انتخابات از نظر درجه نفوذ تهاجمی خارجی بسیار متفاوت بود،‌اظهار داشت:  مخالفان روسیه با پیش‌بینی مشارکت بالای مردمی در انتخابات، در پی کاهش مشارکت بودند و از روش‌های ارعاب نیز استفاده کردند.

وی اظهار داشت:‌ تلاش از خارج کشور برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه شکست خورد و هیچ تاثیری بر نتایج نداشتند.

اشاره این مقام روس به حملات پهپادی،‌ موشکی و توپخانه‌ای اوکراین به مناطق تازه پیوسته به روسیه و نیز استان بلگورود استان همجوار با اوکراین بود.شدت این حملات در برخی مناطق همچون زاپروژیا به حدی بود که رأی‌گیری خانه به خانه نیز در روز دوم برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در دستور کار قرار گرفت. پهپادهای اوکراین که آخرین بار اواسط تابستان ۱۴۰۲ در آسمان مسکو دیده شده بودند، همزمان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، باری دیگر برای ورود به فضای مسکو تلاش کردند که به گفته شهردار مسکو،‌ دو پهپاد مهاجم در منطقه مسکو ناکام ماندند.

علاوه بر این، شرکت مخابراتی روس‌تلکام از هجمه سایبری گسترده به سامانه‌های انتخاباتی روسیه خبر داد و منشأ این حملات از اوکراین، آمریکا و انگلیس اعلام کرد.

با اعلام مشارکت ۷۷.۴۴ درصدی مردم روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری، رکورد قبلی شکسته شد. پیش از این، رکورد مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه مربوط به دوره نخست این انتخابات پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود که در آن ۷۴.۷ درصد واجدان شرایط رأی دادند. در آن انتخابات در سال ۱۹۹۱ میلادی، بوریس یلتسین به ریاست‌جمهوری برگزیده شد.

پیش از این، مراکز افکارسنجی در روسیه، مشارکت ۷۱ درصدی در انتخابات این کشور و پیروزی ولادیمیر پوتین با کسب ۸۲ درصد آرا در این انتخابات را پیش‌بینی کرده‌اند.

بنا بر اعلام مراجع رسمی روسیه، ۱۱۴ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۷۳۴ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بودند که از این تعداد، ۱۱۲ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۹۴۷ نفر در روسیه زندگی می کنند. شمار اتباع روس واجد شرایط شرکت در این انتخابات در خارج کشور نیز یک میلیون و ۸۹۰ هزار و ۸۶۳ نفر گزارش شد. ۱۱ هزار و ۹۲۴ شهروند روس مستقر در پایگاه فضایی بایکونور نیز می‌توانستند در این انتخابات شرکت کنند.
۹۳ هزار و ۹۲۰ شعبه اخذ رأی برای اخذ رأی شهروندان روسیه پیش بینی شده بود که از این تعداد، ۹۳ هزار و ۶۴۴ شعبه در داخل و ۲۶۹ شعبه در خارج کشور فعال بودند. هفت شعبه اخذ رأی نیز در بایکونور فعال بود.

نگاهی به چهار دوره ریاست جمهوری پوتین

چهارمین دوره (کنونی) ریاست جمهوری پوتین ۷ مه ۲۰۲۴ میلادی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) به پایان می‌رسد. پوتین برای پنجمین بار در انتخابات ریاست جمهوری روسیه نامزد شده بود .
وی در چهار پیروزی قبلی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه به ترتیب، ۶۸.۰۶ درصد (سال ۲۰۰۰)، ۶۴.۳ درصد (سال ۲۰۰۴) ، ۶۴.۴ درصد ( سال ۲۰۱۲) و ۶۷.۵ درصد (در انتخابات سال ۲۰۱۸) آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات را به خود اختصاص داده بود.

پوتین در سال ۲۰۰۰ برای اولین بار و به مدت چهار سال رئیس جمهور فدراسیون روسیه شد. پس از استعفای بوریس یلتسین رئیس جمهور اسبق روسیه در سی و یکم دسامبر سال ۱۹۹۹ میلادی، ولادیمیر پوتین جانشین وی شد. در تاریخ دوازدهم ژانویه سال ۲۰۰۰ میلادی گروهی از سیاسیون به پوتین پیشنهاد کردند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و او یک روز بعد هنگام سخنرانی در دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ از آمادگی خود برای شرکت در انتخابات خبر داد.

پوتین همچنین قصد خود برای شرکت در انتخابات سال ۲۰۰۴ را نیز هنگام پاسخ دادن به سوالات تلفنی شهروندان روسیه در پایان سال میلادی ۲۰۰۳ اعلام کرد. پس از پایان دوره هشت ساله ریاست جمهوری، پوتین از مقام کنار رفت چرا که بر اساس قانون اساسی روسیه نمی‌توانست بیش از دو دوره متوالی زمام امور کشور را در دست بگیرد. دمیتری مدودف بود که پس از وی رئیس جمهور جدید روسیه شد، در حالی که پوتین به عنوان نخست وزیر به فعالیت خود ادامه داد.

مدودف در سپتامبر سال ۲۰۱۱ به اعضای حزب «روسیه متحد» پیشنهاد داد تا از پوتین برای شرکت در انتخابات سال ۲۰۱۲ حمایت کنند. در این دوره نیز پوتین موفق به پیروزی در انتخابات شد و این بار طبق قانون اساسی جدید برای یک دوره ۶ ساله عهده‌دار هدایت کشور شد. پوتین در سال ۲۰۱۸ حاضر نشد زودتر از موعد اعلام کاندیداتوری کند، چرا که معتقد بود اعلام زودهنگام موضوع توجه مسئولان کشور را از کار اصلی منحرف و معطوف به فضای پیش از انتخابات می‌کند. با این حال در دسامبر همان سال و در دیدار با کهنه‌سربازان روس از قصد خود برای شرکت در انتخابات خبر داد.

این بار پوتین آذرماه ۱۴۰۲ و یک روز پس از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای فدراسیون (مجلس علیا این کشور) برنامه انتخاباتی خود را اعلام کرد. لازم به ذکر است که بر اساس اصلاحات قانون اساسی روسیه که در سال ۲۰۲۰ میلادی انجام شد، کاندیداتوری ریاست جمهوری فعلی برای بیش از دو دور پیاپی منعی ندارد. /ایرنا




وبگردی