آفتاب

هشدار بارش برف و باران و خطر یخزدگی جاده‌ها / کاهش محسوس دما از فردا



سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف و باران و تشدید این پدیده در غالب استان‌ها و احتمال یخزدگی و لغزندگی‌ جاده‌ها و همچنین وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در شمال کشور هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش باران و برف، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ و کولاک برف از شنبه تا دوشنبه (۵ تا ۷ اسفند) خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه در  گیلان، غرب مازندران، نیمه شمالی فارس، ارتفاعات گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال خراسان رضوی، شمال ایلام، یکشنبه در قم، تهران، البرز، مازندران، گیلان، ارتفاعات گلستان، اصفهان، نیمه شرقی لرستان، شمال و شرق خوزستان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، بوشهر و دوشنبه در قم، البرز، تهران، غرب مازندران، گیلان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان پیش‌بینی می‌شود

در اثر این مخاطره جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخزدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر، خسارت به سازه های موقت دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی پرهیز از سفرهای غیر ضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها را توصیه می‌کند.

در چنین شرایطی خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی، استحکام سازه های موقت به ویژه موکب‌های برپاشده نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

این سازمان همچنین با صدور هشدار سطح نارنجی از افزایش بیشینه سرعت وزش باد موقتی بیش از 30 نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج گاهی بیش از 2 متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و در دریای خزر از بعد از ظهر جمعه تا بعد از ظهر شنبه(۴ تا ۵ اسفند) خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی خطر غرق شدن شناگرها، آسیب به تورهای صیادی، آسیب به شناورهای سبک و اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی منع فعالیت‌های شیلاتی و تفریحی، منع تردد شناورهای سبک، منع ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه با صدور هشدار سطح زرد از بارش باران و برف، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط گردوخاک از شنبه تا دوشنبه (۵ تا ۷ اسفند) خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه در  آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، زنجان، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر، مازندران، گلستان، تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم، ارتفاعات سمنان، اصفهان، یزد، کرمان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، یک‌شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، ایلام، زنجان، همدان، لرستان، سمنان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، هرمزگان، مرکزی، قزوین و دوشنبه در مازندران، ارتفاعات گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، اصفهان، مرکزی، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، همدان، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات سمنان، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان، قزوین، شرق لرستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، مه آلودگی، وزش باد و کولاک برف، کاهش محسوس دما و احتمال یخ‌زدگی سطح جاده‌ها در نواحی سردسیر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این بارندگی‌ها پرهیز از سفرهای غیر ضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی، استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه موکب‌های برپاشده را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند. /ایسنا




وبگردی