آفتاب

واکنش جهان به ترور شینزو آبه



ترور آبه موجی از پیام‌های محکومیت و همدردی را از سوی رهبران و سیاستمداران جهان به همراه داشته است.

ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز: کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا طی یک تماس تلفنی با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، ضمن عرض تسلیت، خشم و اندوه خود را نسبت به ترور غم‌انگیز و خشونت‌آمیز شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن ابراز کرد.»

جو بایدن همچنین از "میراث ماندگار آبه" مبنی بر دیدگاه او درخصوص منطقه آزاد و باز هند – آرام و برپایی جلسات گروه "کواد" (ژاپن، ایالات متحده، استرالیا و هند) تمجید کرد.

کارن ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید نیز ضمن ابراز تاسف شدید از ترور شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن اعلام کرد :«هنوز برنامه سفر احتمالی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای شرکت در مراسم خاکسپاری آبه مشخص نشده است.»

او گفت: هنوز ژاپنی‌ها تاریخ دقیقی برای انجام مراسم خاکسپاری اعلام نکرده‌اند .

ژان پیر افزود: «جو بایدن و کاخ سفید از این اتفاق عمیقاً ناراحت شده‌اند.همه شما بیانیه رئیس جمهور را دیدید، وی از این که دوست و نخست وزیر سابق، آبه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد، عمیقاً ناراحت و خشمگین است.»

ژان پیر ادامه داد : «ما عمیق ترین تسلیت خود را به خانواده نخست وزیر سابق ژاپن و همه کسانی که او را دوست داشتند می فرستیم. رئیس جمهور و مردم آمریکا، در این زمان در کنار مردم ژاپن ایستاده‌اند.»

پیش از این نیز ، جو بایدن آبه را قهرمان اتحاد ایالات متحده و ژاپن خواند که عمیقاً به مردم ژاپن و دموکراسی اهمیت می‌داد.

همچنین بایدن در جریان بازدید روز جمعه از اقامتگاه سفیر ژاپن در واشنگتن به شینزوآبه نخست وزیر سابق ژاپن ادای احترام کرد و دفتر یادمان تسلیت مرگ آبه را امضا کرد.

رئیس جمهوری آمریکا پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای گفت که از شنیدن خبر تیراندازی مرگبار به شینزو آبه «مبهوت، خشمگین، و عمیقا اندوهگین» است. به گفته او، آبه یک قهرمان اتحاد میان آمریکا و ژاپن بود و زندگی خود را وقف ملت خود کرد. جو بایدن در پایان بیانیه مراتب همدردی خود و آمریکا را نثار خانواده شینزو آبه و مردم ژاپن کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز که در نشست سران گروه ٢٠ در اندونزی حضور دارد، ترور شینزو آبه را «لحظه‌ای بسیار بسیار غم‌انگیز» توصیف کرد. او پیش از دیدار سه‌جانبه با همتایان ژاپنی و کره‌ای خود گفت مراتب تاسف و همدردی ایالات متحده را به خاطر این حادثه «تکان‌دهنده» به اطلاع هایاشی یوشیماسا، وزیر خارجه ژاپن، رسانده است.

همچنین رام امانوئل، سفیر آمریکا در ژاپن، تیراندازی مرگبار به این «رهبر برجسته ژاپن و متحد تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده» را «غم‌انگیز و تکان‌دهنده» خواند.

-چین

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین حمله مسلحانه به آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن، شوکه کننده خوانند.

-ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با صدور پیامی در حساب توییتری خود نوشت: از درگذشت دوست عزیزم شینزو آبه بر اثر حمله مسلحانه، عمیقا متاثر شدم. کسانی را که دست به این حمله شنیع زدند، شدیدا محکوم می‌کنم. وی در پیام خود این حادثه را به خانواده و دوستان آبه و همچنین مردم ژاپن تسلیت گفت.

-انگلستان

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان نیز در پیامی، درگذشت آبه را یک خبر بسیار غم‌انگیز خوانده و اعلام کرد که رهبری جهانی آبه در یادها خواهد ماند.

جانسون در پیام خود افزود: قلب من با خانواده، دوستان و مردم ژاپن است. انگلیس در این لحظات سخت و غم انگیز در کنار شماست.

- ایتالیا

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا نیز در پیامی در این رابطه گفت: از حمله هولناکی که ژاپن آزاد و دموکراتیک را تحت تاثیر قرار داد، شوکه شدم. آبه، به لطف روحیه نوآور و خلاق خود چشم انداز اصلاحات زیادی بوده و یکی از بازیگران برجسته سیاست ژاپن و بین‌المللی در سالهای اخیر بود.

-هلند

مارک روته، نخست وزیر هلند هم در حساب توییتری خود نوشت: آبه پس از یک حمله ناجوانمردانه درگذشت. نشست امروز کابینه خود را تعطیل کردیم تا به دموکراسی ژاپن و این روز سیاه آنان بیندیشیم. خاطرات خوبی از دوستی‌مان داریم و قلب ما با دوستداران آبه و مردم ژاپن است.

- فرانسه

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز در حساب توئیتر خود، از طرف مردم فرانسه به مردم و دولت ژاپن تسلیت گفته و افزود: ژاپن نخست وزیر بزرگی را از دست داد که زندگی خود را وقف کشورش و ثبات جهانی کرد.

- آلمان

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در توئیتر نوشت: از خبر تیراندازی آبه شوکه شدم. دلم با او و خانواده‌اش است.

- روسیه

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: مسکو از شنیدن خبر ترور شینزو آیه نخست وزیر سابق ژاپن مبهوت مانده است، وی تاکید کرد که طراحان و عاملان "این حادثه تروریستی" باید مجازات شوند.

- ناتو

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز در خصوص این سوء قصد گفت که از حمله شنیع به شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن شوکه شده است و از طرف ناتو از مردم ژاپن و رهبری آن حمایت می کند.

- اتحادیه عرب

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب به مردم ژاپن تسلیت گفت. وی در توییتی نوشت: من به ملت ژاپن درگذشت شینزو آبه را که به دست افراد حیله گر ترور شد تسلیت می‌گویم. ما شراکت سازنده وی دربرگزاری مذاکرات میان اتحادیه عرب و ژاپن را فراموش نمی‌کنیم. درود و رحمت به روح وی باد.

- عربستان
سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور پیام‌های تسلیتی را برای فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن فرستادند.
وزارت خارجه عربستان نیز به خانواده و دولت و ملت ژاپن قتل شینزو آبه را تسلیت گفت.

- بحرین
حمد بن عیشی آل خلیفه، پادشاه بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به ملت ژاپن ترور شینزو آبه را تسلیت می‌گوییم. وی نقش مهمی در تقویت روابط تاریخی مستحکم و تقویت اصول همکاری مشترک با بحرین دارد.
وزارت خارجه بحرین به شدت ترور شینزو آبه را محکوم و تلاش‌های وی برای تقویت روابط دوجانبه میان بحرین و ژاپن را ستود. این وزارتخانه این اقدام تروریستی را که با ارزش‌های اخلاقی و انسانی منافات دارد محکوم کرد.

- امارات

محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات نیز به ملت و دولت ژاپن ترور شینزو آبه را تسلیت گفت.
وی گفت: شینزو آبه دوست خالص امارات بود که نقش کارآمدی در تقویت روابط دو کشور داشت. وی برای تقویت نقش کشورش در حمایت از صلح و ثبات جهانی و منطقه‌ای تلاش کرد. ما ترور وی و هرگونه خشونت را محکوم و تأکید می‌کنیم که تلاش‌های خالصانه وی در تقویت روابط دوستی و همکاری دو کشور را فراموش نمی‌کنیم.

- اردن

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در توییتی نوشت: ما از فقدان این دوست عزیز بسیار ناراحت هستیم. ما رهبر بزرگ و دوست واقعی را از دست دادیم.

- عمان

هیثم بن طارق، سلطان عمان نیز پیام تسلیتی را برای امپراتور ژاپن فرستاد و به وی و خانواده و ملت این کشور تسلیت گفت.

- عراق

برهم صالح، رئیس جمهور عراق نیز پیام تسلیتی را برای ژاپن به دلیل ترور شینزو آبه فرستاد.

- رژیم صهیونیستی

یاییر لاپید، نخست وزیر و دیگر رهبران رژیم صهیونیستی نسبت به ترور آبه ابراز تاسف کردند.

لاپید در بیانیه‌ای گفت: از طرف دولت و مردم اسرائیل، مرگ غم انگیز شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن را به مردم ژاپن و دولت آنها تسلیت می گویم. آبه یکی از مهمترین رهبران ژاپن مدرن و دوست واقعی اسرائیل بود که باعث شکوفاییی روابط بین اسرائیل و ژاپن شد. قتل فجیع او میراث برجسته او را تغییر نخواهد داد. امروز اسرائیل سر خم کرده و همراه با مردم ژاپن برای از دست دادن آبه عزادار است.

اسحاق هرتزوگ،‌ رئیس رژیم صهیونیستی نیز گفت که از قتل نفرت انگیز آبه که او را "یکی از برجسته ترین رهبران ژاپن در دوران مدرن" نامید " هراسیده است. نفتالی بنت، نخست‌وزیر جایگزین، «شوک و اندوه» خود را از «قتل غم‌انگیز» آبه ابراز کرد. بنت گفت آبه "یک رهبر قوی، ثابت و دوست اسرائیل بود" و "افکار و دعاهای من با خانواده او و مردم ژاپن است."

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق، که در زمانی که هر دو بر سر کار بودند، چندین بار با آبه دیدار کرد، از طرف «همه شهروندان اسرائیل» تسلیت گفت.

نتانیاهو آبه را "رهبر بزرگ ژاپن و دوست بزرگ اسرائیل" خواند و افزود که "همیشه از او با قدردانی از دوستی شجاعانه بین ما یاد خواهد کرد."

- طالبان

حکومت طالبان در افغانستان نیز ترور آبه را به حکومت و مردم ژاپن تسلیت گفت. وزارت خارجه طالبان گفت: ژاپن روابط نزدیک خود را با افغانستان حفظ کرده و مانند گذشته به مردم افغانستان کمک‌های بشردوستانه ارائه کرده است.

آبه، نخست‌وزیر سابق و یکی از برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم، روز جمعه در جریان یک سخنرانی انتخاباتی هدف سوءقصد قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.




وبگردی