آفتاب

جهان کنونی ما نیازمند بیداری است



ابراهیم صنوبر پدر صلح ایران و مدیر عامل موسسه بین المللی سفیران صلح: جهان کنونی ما نیازمند بیداری است.

خبریجات: يكي از موانع برقراري صلح، استعمار و بهره كشي برخي ابرقدرتان از كشورهاي ضعيف و عقب مانده است كه در طول ساليان ريشه هاي خود را عميق تر كرده است و هنوز آثار و بقاياي آن را به وضوح مي بينيم و ملت ها با چالش هاي ناشي از اين معضل هنوز دست و پنجه نرم مي كنند. تنش ها و منش هاي خصمانه استعمارگران در قبال كشورهاي مختلف جهان كه برگرفته از خوي حيواني آنهاست و هيچ تناسبي با ظاهر بشري آنها ندارد، همچنان با تغيير روش هاي سنتي و قديمي به شيوه هاي جديد و در قالب هاي مدرن به سختي گريبان بشر را مي فشارند و پايه هاي صلح و امنيت و دوستي را متزلزل كرده اند. زندگي ملت ها در قبال اين بهره كشي ها و موارد تضييع حقوقشان متحمل تبعات و تكانه هاي گراني شده است.

سردمداران استكبار جهاني با اتخاذ سياست هاي غلط و مضر براي دستيابي به اهداف نامبارك خود ساليان متمادي به استعمار و سودجويي در كشورها دست زده اند و در اين بين غفلت و جهل مردم آن سرزمين ها نيز به تشديد مصيبت و گرفتاري هاي آنها كمك كرده است. قدرت هاي مستكبر و مسلط دنيا با اين نگاه و رويكرد شيطاني كه تا ملت هاي فقير فقيرتر نشوند، ثروت به سمت ما نخواهد آمد، به فقر و بدبختي و جهل آنها دامن مي زنند تا بتوانند منابع و منافعشان را تصاحب كنند. اينها بايد در مقابل اين موارد نقض حقوق بشر پاسخگو باشند. اين حقوق تضييع شده ملل در طول دوران بنا به وعده پروردگار قطعاً بي پاسخ نخواهد ماند و چه بد است سزاي ظالمان و بدكاران و به راستي خداوند در كمين گاه ظالمان است.

تلاش در جهت اين كه صلح در همه لايه هاي زندگي و در تمام سطوح نهادينه شود نكته اي مهم و اساسي است. تا زماني كه يك ملت متحد و منسجم نشوند و همدلي و يكصدايي براي آنها معنايي غريب داشته باشد از گدازه هاي نابود كننده سياست هاي خصمانه و استعمارگرانه سلطه گران ايمن نخواهند بود.

تغيير رويكرد شهروند منفعل كه در برابر چپاول، خشونت، جنگ، فقر و بزهكاري سر تسليم فرود مي آورد به شهروند پويايي كه خود را مستحق جامعه اي آزاد، سالم و فارغ از فساد، بردگي، اختلال، تروريسم و نا امني مي داند، همان نيروي محركي است كه پيشرفت و ترقي همه جانبه و برقراري صلح و صفا و صميميت را به ارمغان مي آورد. به دنبال اين تغيير نگاه است كه انتظار داشتن جامعه سالم، شاداب و با ثبات قابل استحصال است و در پي اين امر است كه استعدادها و قابليت هاي بالقوه جهت رشد و توسعه در زمينه هاي علمي، فرهنگي، اقتصادي، بهداشتي ،شهروندی و غيره شكوفا خواهند شد.

جهان کنونی ما نیازمند بیداری است که الگوهای ارزشمندبرگرفته از تعالیم اسلامی و رفتارهای متعالی انسانی، پرتوهایی راهگشا و هدایتگر در جای جای عالم هستی میباشد.

اين بيداري گوشه اي از عزم و اراده متفق ملل جهان براي احياي خود باوري جهت قطع ايادي ناپاك استكبار و برچيدن بساط نظام هاي سلطه جو دارد. اين مسئله كه برخي جريان ها با چشم طمع به منابع و ثروت هاي اين كشورها قصد دارند در امور داخلي كشورها به بهانه هاي مختلف و با شعارهاي دوستانه و دلسوزانه دخالت كنند، با هوشياري و بصيرت ملت ها قابل پيشگيري است و هيچ نيروي ديگري به اندازه بصيرت و هوشياري نمي تواند موثر و مفيد واقع شده و ديواري محكم در برابر اين دخالت ها باشد. مسلماً مردم آزاده اي كه با اراده همگاني و اتحاد و انسجام در بين قشرهاي مختلف خود به مقابله با اسباب نابساماني و نا امني ها بر آمده اند و به دنبال حاكم كردن صلح و ثبات و امنيت در كشور خود هستند، در ميدان تقابل حق و باطل پيروز خواهند بود.

اطلاع رساني، آگاه سازي و روشنگري در جهت بيدار شدن از خواب غفلت و شناساندن حقوق طبيعي انسان ها مي تواند بن بست بزرگي را در برابر سياست ها و برنامه ريزي هاي انجام شده اين سودجويان به وجود آورد. چرا كه عدم آگاهي و يا غفلت يكي از فرصت هاي بزرگي است كه توسط اينها به شدت مورد استفاده قرار مي گيرد و يكي از ابزارهاي پيش برنده آنهاست. پس اگر جامعه اي با حقوق خود آشنا باشد اگر جايگاه و كرامت والاي انساني را بشناسد و صلح و امنيت و آرامش را حق خود بداند و آن را باور داشته باشد ديگر در بازي ها و مكرهاي معارضين، متجاوزين و متخاصمين وارد نخواهد شد و حتي با خودباوري و شناخت توانايي ها، قابليت ها و نحوه به كارگيري و شكوفايي آنها مي تواند مراتب پيشرفت و ترقي خود را مبتني بر مطلوبات خود طي نمايد. لذا موسسه بين المللي سفيران صلح با هدف فرهنگسازي و بسترسازي جهت تثبيت صلح جهاني، روشنگري در زمينه مسائل مختلف و اطلاع رساني جهت شناخت شيوه هاي پيشگيري از ظهور و بروز معضلات دامن گير بشر همچون ايدز، مواد مخدر، افراط گري و غيره را در اولويت هاي خود قرار داده است تا بتواند از اين گذر افكار جوامع را هر چه بيشتر در جهت ترويج و توسيع فرهنگ صلح و دوستي و تثبيت آن سوق دهد و با تشويق و ترغيب به انجام امور بشر دوستانه معيارهاي برتر و متعالي تر را به تمام جوامع بشر بشناساند خداوند سبحان را شاکریم که تحت عنايات و الطاف بي پايانش توانسته ایم در راستاي گسترش اهداف و آرمانهاي صلح طلبانه در عرصه هاي ملی و بین المللی دستاوردهاي شايان ذکری داشته باشیم.
اميد است كه در ادامه اين مسير بتوانيم با توكل به ايزد منان و تلاش و پشتكار فراوان در جهت خدمت به همنوعان و احيا و ارتقاي ارزش هاي عالي انساني پيشرو و سربلند باشيم.

ابراهیم صنوبر
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره
موسسه بین المللی سفیران صلح




وبگردی