آفتاب

جانسون: پوتین در صدد آغاز بزرگترین جنگ در اروپا از سال ۱۹۴۵ است



ایسنا نوشت: بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هشدار داد که وضعیت بین اوکراین و روسیه می‌تواند به بزرگترین جنگ در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم منجر شود.

جانسون در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: طرحی که ما می‌بینیم از نظر وسعت مشابه چیزی است که می‌تواند بزرگترین جنگ اروپا از سال ۱۹۴۵ باشد.

جانسون گفت معتقد است که احتمال زیادی دارد نیروهای روسی تهاجم به اوکراین را آغاز کنند.

وی مدعی شد که این امر می‌تواند نه تنها در سراسر منطقه دونباس بلکه از مرز بلاروس و اوکراین "به منظور محاصره کیف" اتفاق بیفتد.

نخست وزیر انگلیس با این حال تاکید کرد که چنین اقداماتی نه تنها به رنج اوکراینی‌ها، بلکه مردم روسیه نیز منجر خواهد شد.

کشورهای عضو ناتو میگویند که روسیه در حال جمع آوری نیروی بزرگی به وسعت بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر در نزدیکی مرز با اوکراین است تا "برای حمله جدید" به خاک اوکراین آماده شود.

دولت روسیه اما بارها تاکید کرده که قصد ندارد عملیاتی علیه اوکراین انجام دهد و تمام گزارش‌هایی که از این موضوع صحبت می‌کنند "کذب" هستند و هدف از این ادعاها تشدید تنش در منطقه و دامن زدن به لفاظی‌های ضد روسیه جهت آماده‌سازی برای تحریم جدید اقتصادی و توجیه گسترش ناتو به شرق است.

جانسون همچنین گفت که اگر کرملین دستور حمله به اوکراین را صادر کند، آمریکا و انگلیس دسترسی شرکت های روسی به پوند و دلار را قطع می‌کنند.

وی گفت: تحریم‌ها علیه روسیه در صورت تهاجم بسیار فراتر از آن چیزی است که قبلاً در انظار عمومی پیشنهاد شده بود. بریتانیا و ایالات متحده تجارت شرکت‌های روسی را با پوند و دلار متوقف می‌کنند - اقدامی که تأثیر آن «بسیار بسیار سخت» خواهد بود.




وبگردی