آفتاب

چه نوار چسبی مناسب است؟

چه نوار چسبی مناسب است؟

در واقع هدف این نوشتار شناخت اولیه این چسبها و ارائه راهکارهای ساده در انتخاب نوارچسب مناسب است.

راهکارهای اولیه در انتخاب نوارچسب مناسب به موارد زیر بستگی دارد:

۱. نوع مصرف : منظور استفاده از ماشینهای اتوماتیک چسب زنی کارتن یا استفاده از چسب کش دستی است.
در چسب کش های دستی میتوان از انواع چسبهای خود چسب در طول ،  عرض و ضخامتهای متفاوت استفاده کرد . کیفیت چسبندگی به دقت وتوان اپراتور بستگی دارد . از این لوازم بیشتر در تولیدیهای سطح پایین و مصارف خانگی استفاده میشود.
برای کار با ماشین چسب زن باید از چسبهایی با ضخامت حداقل ۴۰ میکرون استفاده کرد. چسبهای نازک براحتی کشیده شده و باعث افت کیفیت و طول  عمرچسبندگی و برش نامناسب چسب میشوند.
اعمال فشار یکنواخت و قابل تنظیم بوسیله ماشینهای نیمه اتوماتیک و اتوماتیک چسب زن کارتن باعث بهبود و تداوم چسبندگی میشود. کیفیت رولرهای  چسباننده ، قدرت و هماهنگی مناسب بازوهای اعمال فشار ،  توانایی تیغه های برش چسب ،  کیفیت و سرعت نقاله های حمل کارتن و قابلیت تنطیم مناسب موارد فوق از موثرترین فاکتورهای کیفیت وکارایی در این ماشینهاست. 
تنظیم اولیه ماشین (هنگام نصب و راه اندازی) با توجه به نوع محصول و کارتن بسیار مهم است. اپراتور این ماشینها باید روزانه کارایی ماشین را با توجه  به کیفیت چسب زنی کنترل وتنظیم کند. 
انتخاب ماشین مناسب هر نوع کارتن مطلبی است که باید در بحث دیگری به آن بپردازیم.

۲. ابعاد ،  وزن و ضخامت ورق کارتن 
ناگفته پیداست که با افزایش وزن و ابعاد کارتنها استفاده از چسب های قویتر ضرورت دارد. در بسته بندی کارتنهایی که ورق آنها پنج لا یا بیشتراست به چسبهای بسیار قوی نیاز است. البته نیروی چسبندگی در این کارتنها بعلت مقاومت بهتر در برابر فشار افزایش می یابد. در این نوع کارتن ها و همچنین سایر کارتن هایی با وزن بالا  بهتر است لبه های دربها نیز نوار چسب زده شود . ماشینهای چسب زنی اتوماتیک خاص این کار(edge sealing ) وجود دارد. 
بطور کلی چسبهای ضخیمتر(ضخامت فیلم و مایع چسب) از قدرت و ماندگاری بیشتری برخوردار هستند.
بعنوان نمونه برای کارتنی با ابعاد ۴۰ سانتیمتر طول و ۳۰ سانتیمتر عرض و ۲۵ سانتیمتر ارتفاع و وزن حدود ۱۲ کیلوگرم ،  نوارچسب عرض ۴۸ میلیمتر و ضخامت ۴۰ میکرون با چسب امولسیون اکریلیک برای کار در آب و هوای معمولی مناسب است.
بهترین روش انتخاب نوارچسب مناسب برای هر کار تکیه بر تجربه مدون هر واحد است. یعنی پس از انتخاب اولیه نوارچسب باید کارتنهای بسته بندی شده را در زمانهای متفاوت ( یکماه ،  دوماه ،  ...) که با آگاهی از حداقل و حداکثر زمان ماندگاری محصول در انبار و فروشگاه انتخاب شده مورد بررسی قرارداد و گزارش کتبی از وضعیت آنها تهیه کرد. این گزارشها به ما نشان میدهد که برای انتخاب بعدی چه کنیم؟

۳. چسبندگی و ماندگاری مورد نظر 
با توجه به نوع ،  ارزش و حساسیت محصول بسته بندی به رده های متفاوتی از چسبندگی نیاز است. گاه باید در کارتن چنان محکم بسته شود که فقط با بریدن چسب باز شود (محصولات گرانقیمتی مثل لوازم صوتی – تصویری) ولی گاهی تولید کننذه میخواهد چسب براحتی باز شود. همچنین زمان ماندگاری موثر نیروی 
چسبندگی متفاوت است . محصولاتی هستند که بعد از مدت کوتاهی از کارتن خارج  ومصرف میشوند(مثل مواد غذایی) ولی محصولاتی نیز هستند که مخدودیت زمان مصرف ندارند.
شرکتهای معتبر تولید کننده چسب ،  میزان چسبندگی (adhesion ) چسب خود را به مصرف کننده میدهند.
ضخامت بشتر نوار چسب نشاندهنده چسبندگی و ماندگاری بیشتر است.
چسبندگی و ماندگاری چسبهای اکریلیک با پایه حلال(solvent) بیش از نوع اکریلیک پایه آب است. 

۴. آب و هوا و ماندگاری 
کلیه محصولات BOPP مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت و درجه حرارت مختلف هوا دارند. این فیلمها تقریبا در هیچ نوع درجه حرارت هوا از ۲۰- تا ۵۰+  تغییر شکل خاصی ندارند.
چسبهای متفاوت نسبت به درجه حرارت و رطوبت پایین وبالا حساسیت های متفاوت دارند. 
مقاومت چسبهای پایه حلال نسبت به سرما بیش از چسبهای پایه آب است . در واقع چسبهای پایه آب کارایی خود 
را در سرمای کمتر از ۵- از دست میدهند. هچنین هوای سرد(بالای صفردرجه) باعث کاهش ماندگاری چسبندگی میشود که این مسئله در مورد چسبهای پایه آب  بیشتر است. 
هردو نوع چسب در دماهای بالاتر از ۵۰+  به مرور چسبندگی خودرا از دست داده و براحتی از روی سطح کار بلند میشوند.

کد N1724410

وبگردی