آفتاب

وبسایتی که شما را خانه‌دار می‌کند

وبسایتی که شما را خانه‌دار می‌کند

محسن عارفی: مسکن، مهمترین کالای سبد هر خانوار محسوب می‌شود؛ تقریبا در تمام کشورهای جهان، خرید مسکن بیشترین و مهمترین هزینه سرمایه‌گذاری هر فردی محسوب می‌شود بنابراین در خرید این کالای مهم، باید تمامی جوانب امر را سنجید.

از دیرباز، خرید یا اجاره خانه، به شیوه‌ای کاملا سنتی انجام می‌شود. مراجعه به آژانس‌های املاک، سپرئن ملک و سرکشی به جراید کثیرالانتشار، گزینه‌های محدودی هستند که خریداران و افراد جویای ملک از سالهای سال پیش‌روی خود مشاهده می‌کنند. در واقع، به رغم فراگیر شدن کسب و کارها و خریدهای آنلاین، بازار مسکن خیلی دیر به این عرصه وارد شد. اگرچه هنوز خرید خانه به صورت آنلاین و غیر حضوری متداول نشده، اما با ظهور وبسایت‌هایی که اینگونه خدمات را ارائه می‌دهند، خرید خانه نیز کم‌کم از حالت سنتی خارج می‌شود. تا همین چند سال پیش هیچ کس حتی رغبت نمی‌کرد تا یک گوشی موبایل از طریق اینترنت خریداری کند؛ برای همین، افراد حاضر بودند تا رنج رفتن به مرکز شهر و زیر و رو کردن پاساژهای مختلف را به جان بخرند تا شاید بتوانند گوشی دلخواه خود را با قیمتی ارزان‌تر خریداری کنند. اما امروز بسیاری از ما تقریبا تمام کالاهای مورد نیاز خود را از طریق اینترنت خریداری می‌کنیم. حال، به نظر می‌رسد کم‌کم باید شاهد خرید و فروش اینترنتی خانه نیز باشیم. امروز برخی سایت‌های تخصصی فروش املاک این امکان را به خریدار می‌دهند تا به صورت آنلاین، آن هم در حالیکه پشت میز خود یا جلوی تلویزیون لم داده‌اند، مشخصات ملک مورد نظر خود، اعم از فیلم، عکس، خصوصیات، قیمت و اطلاعات تماس فروشنده را مشاهده کنند. بدین ترتیب، دیگر مجبور نیستید زمان خود را هدر دهید تا به مشاهده ملکی بروید که اصلا مطابق سلیقه و نیازهای شما نیست.








با همین پیش زمینه قبلی، در اینترنت گزینه «خرید ملک در تهران» را جست و جو کردیم و به صورت اتفاقی به وبسایت ihome.ir برخوردیم. این وبسایت، نخستین گزینه پیشنهادی موتور جست‌وجوگر گوگل به ما بود. وقتی وارد این وبسایت شدیم، نخستین مساله‌ای که توجه ما را به خود جلب کرد، سرعت بالای بارگذاری سایت و محیط بسیار ساده و گویای آن بود.




خوشبختانه، برای جست و جوی ملک دلخواهمان نیازی به ثبت‌نام و گذر از مراحل پر پیچ و خم ثبت مشاخصات نبود. بنابراین، خیلی سریع توانستیم به جست‌وجوی ملکی برای خرید بپردازیم.





با کلیک روی گزینه «ملک برای فروش»، به جست‌وجو پرداختیم. با ورود به صفحه ملک‌های فروشی در نگاه اول از دیدن نتایج شگفت‌زده شدیم چراکه در این وبسایت به تنهایی 519 هزار و 219 مورد ملک برای فروش وجود داشت که همگی آنها نیز دارای مشخصات کاملی بودند.




توضیحات کامل اعم از متراژ، سن بنا، تعداد اتاق خواب، موقعیت روی نقشه و تسهیلاتی چون نوع کابینت، پارکینگ، انباری، نزدیک‌ترین مراکز خدماتی، درمانی و رفاهی به ملک مورد نظر، امکاناتی بود که برای هر فرد جویای ملک، بدون آنکه نیاز به پرسیدن سوالات متعدد باشد، در دسترس بود. عکسدار بودن بخش زیادی از فایل‌ها یکی از مهمترین وجوه تمایز این وبسایت نسبت به شیوه‌های سنتی جست و جوی ملک است.




شاید با خود بگویید حالا چطور می‌توانم از بین حدود 520 هزار مورد ملک، ملک دلخواه خود را پیدا کنم. خوشبختانه طراحان وبسایت ihome.ir فکر همه چیز را کرده‌اند. درست زیر فیلد جست‌وجو، فیلترهای متنوعی وجود دارد که می‌توانید نتایج جست و جوی ملک مورد نظرتان را از نظر: شهر، محله، متراژ، سن بنا، تعداد اتاق خواب و... محدود کنید و تنها فایل‌هایی را که با مشخصات دلخواه شما همخوانی دارد مشاهده کنید حتی می‌توانید با توجه به بودجه خود، حدالق و حداکثر قیمت را نیز فیلتر کنید تا ملکی را متناسب با بودجه خود بیابید. در نهایت، با کلیک روی ملک مورد نظر می‌توانید به تمام اطلاعات تماس مشاور یا فروشنده دسترسی پیدا کرد.




از همه این امکانات متنوعی که به آنها برخوردیم، جالبتر اینکه دیگر نیازی نیست برای یافتن خانه از این سر شهر به آن سر شهر برویم و رنج ماندن در ترافیک سرسام آور، اتلاف وقت، هزینه بالای استهلاک و سوخت و در نهایت آلودگی هوا را به جان بخریم. تنها کافیست در هر ساعت از شبانه‌روز، روی مبل لم بدهیم و با همفکری اعضای خانواده، ملک دلخواهمان را پیدا کنیم و در نهایت با تهیه یک لیست کوتاه، به آژانس املاک مراجعه کرده و پس از بازدید نهایی، خانه دلخواهمان را قولنامه کنیم.









البته امکانات وبسایت ihome.ir به همین جا ختم نمی‌شود چراکه همین امکانات برای اجاره‌نشین‌ها هم موجود است. کافیست این بار گزینه «برای رهن و اجاره» را انتخاب کرده و گزینه جست‌وجو را کلیک کنید. پس از ورود به صفحه املاک اجاره‌ای مشاهده میکنید که در این وبسایت بیش از 279 هزار و 452 مورد برای اجاره وجود دارد که انصافا رقم قابل توجهی است. مانند آنچه که بالاتر ذکر شد، برای دقیق‌تر شدن نتایج جست‌وجو می‌توانید از فیلترهای متنوعی که قیمت رهن، اجاره، تعداد اتاق خواب، طبقه و... را دربر می‌گیرد، استفاده کنید.




اگر شما هم از این وبسایت و خدمات بسیار متنوع آن استفاده کرده‌اید، می‌توانید تجربیات خود را در بخش نظرات با سایر کاربران در میان بگذارید.

کد N1676012

وبگردی