آفتاب

اهمیت وجود وب سایت های ریسپانسیو (واکنش گرا)

اهمیت وجود وب سایت های ریسپانسیو (واکنش گرا)

(مقدمه مترجم: حتماً برای شما سوال شده که چرا این متن که برای سال 2013 می باشد را انتخاب کردم، جواب مشخصه، هنوز اهمیت لازم به طراحی ریسپانسیو (واکنش گرا) در کشور عزیزمان ایران داده نمی شود.

چرا کسب و کار شما قبل از سال 2014 به یک وب سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) نیازمند است

اگر هشدار های قبلی را نادیده گرفته اید و وب سایت شما یک وب سایت ساده و نه ریسپانسیو (واکنش گرا) هست، یا برنامه ریزی لازم برای داشتن یک وب سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) در آینده ای نزدیک ندارید، باید بدانید با اینکار کسب و کار خود را در سال های آتی در معرض خطر قرار خواهید داد.

سه استثنا در این قاعده وجود دارد:

1) وب سایت شما وابستگی به کسب و کار شما ندارد.

2) شما هیچ رقیبی در کسب و کار خود ندارید و یا

3) شما با طراحی ریسپانسیو (واکنش گرا) آشنا هستید و تا حالا آنرا برای خود مناسب نداسته اید و یک استراتژی جاگزین در تلفن همراه و یا تبلت ها دارید.

اگر کسب و کار شما شامل هر یک از این سه مورد می باشد، پس شما در وضیعت مناسبی قرار دارید، اما اگر کسب و کار شما وابستگی کافی را به وب سایت شما دارا می باشد، عدم وجود این موضوع برای شما مشکل جدی به ارمغان خواهد آورد و باعث از دست رفتن کسب و کار شما خواهد شد. پس داشتن یک وب سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) قبل از پایان سال، باید برای شما یک هدف در جهت بازاریابی آنلاین (بازاریابی بر خط) باشد.

اگر اصطلاح " وب سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) " موضوع جدیدی است برای شما، احساس بدی نداشته باشید، من به شما قول می دهم که جزو اکثریت هستید، در حدود 20 ثانیه زمان می برد تا شما با این اصطلاح آشنا شوید و قادر خواهید بود تا با زیرکی لازم در مورد طراحی ریسپانسیو (واکنش گرا) در مهمانهای شب صحبت کنید.

تعریف طراحی وب سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) در بیانی ساده به گونه ای از طراحی گفته میشود که وب سایت را قادر می سازد تا به راحتی در مرورگر کامپیوتر های رومیزی و تلفن های هوشمند و تبلت ها به اندازه مناسب تنظیم شود. آیا تا به بحال یک وب سایت را در تلفن هوشمند خود باز کرده اید که فقط یک نسخه کوچک شده از همان نسخه ای که در کامپیوتر رومیزی خود می دیدید بوده باشد و برای خواندن نوشته ها مجبور به بزرگنمای ،حرکت دادن صفحه به اطراف برای دیدن مطلب مورد نظر و مجبور به کلیک کردن (تلنگر زدن) بر روی همه چیز باشید؟ آن یک وب سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) نبوده، یا اگر بوده، درست تنظیم نشده "یا راحت نیست". یک وب سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) در چنین مواردی  خوب به نظر رسیده و مهم نیست که در یک تلفن و تبلت یا کامپیوتر رومیزی دیده شود.


اگر شما گفته های پیتر کچمر (Peter Cashmore) در اعلامه 2013 به عنوان "سال طراحی وب واکنش گرا" (The Year of Responsive Web Design) که تقریباً در یک سال پیش منتشر شده را خوانده باشید، تعجب می کنید اگر از قافله عقب مانده اید، اگر نه یعنی شما عقب نمانده باشید! بخاطر این است که در تمام احتمالات همه رقبای شما از قافله عقب مانده اند. در سال 2013 معلوم شد که این شرکتها و صنایع تمایل دارند در پشت سر لبه پرتگاه بازاریابی های آنلاین (بازاریابی برخط) و طراحی وب به فعالیتهای خود ادامه داده تا طراحی ریسپانسیو (واکنش گرا) حضور خود را ثابت کرده، شما در چنین زمانی خود را در جایگاه امنی نگه داشته اید، اما حالا رقبای شما آماده هستند همه چیز را برای حرکت بدانند.


چرا طراحی ریسپانسیو (واکنش گرا) مهم است؟

بخاطر اینکه بهتر است، و همه دارن اینکار را انجام می دهند.

برای اینکه نشان بدهم چرا طراحی ریسپانسو (کنش گرا) بهتر است، آماری را از یک سایت ناشناس گرفتم که به طور گسترده ای نماینده دیگر نمونه ها می باشد، اگر شما از ابزارهای مانند گوگل آنالیز (Google Analytics) در وب سایت خود استفاده کرده اید می توانید با استفاده از آن آمار و ارزیابی مشابه ای را برای وب سایت خود مشاهد فرمایید.


مقایسه دستگاه های همراه با کامپیوتر های رومیزی.




نمودار دایره ای بالا بیانگر میزان استفاده بازدید کنندگانی است که در 12 ماه گذشته از دستگاه های مانند تلفن هوشمند ، تبلت و کامپیوتر رومیزی استفاده کردن، شما می توانید همین محدوده تاریخی 12 ماه گذشته را در گوگل آنالیز (Google Analytics)  وب سایت خود  مشاهده فرمایید، برای اینگار به صفحه گوگل آنالیز (Google Analytics) خود رفته و از منو سمت چپ به ترتیب گزینه های Audience > Mobile > Overview را انتخاب فرمایید، در قسمت راست و پایین یک دکمه کوچک نمودار دایره ای می باشد که با فشار دادن آن قادر به مشاهده نموداری شبیه نمودار بالا خواهید بود.

در این بخش تقریباً 40% از ترافیک وب سایت ها به وسیله دستگاه های مانند تلفن همراه و تبلت ها می باشد (بخاطر هدف این متن، من قصد دارم هر دو را در مجموعه دستگاه های همراه قرار دهم). با توجه به اینکه وب سایت شما ریسپانسیو (واکنش گرا) نبوده و نه نسخه مخصوص دستگاه های همراه را هم نداشته، این موضوع سنگینی هست که مقدار زیادی از بازدید کنندگان تجربه مطلوبی در کار کردن با وب سایت شما نداشته اند،لحظه ای درنگ کنید، این خوب است! ،و این خوب یعنی خیلی بد.


مجموعه دوم نمودار های دایره ای همه چیز را برای ما روشن می کند، من می خواهم در گوگل آنالیز (Google Analytics) محدوده تاریخی قبل از نمودار اولی (دوره قبل) را با دوره فعلی مقایسه کنم، همانطور که با مقایسه دو نمودار که در طول 12 ماه می باشد، مشخص است میزان بازدید کنندگانی که از دستگاه های همراه استفاده کرده اند در مدت یک سال دو برابر شده اند، این موضوع باید به خودی خود به اندازه کافی دلیل قانع کننده ای باشد.

یکی از نمونه مزایای که طراحی ریسپانسیو (واکنش گرا) به همراه داشت در یکی از وب سایت های خودم بود، در ماه اوت سال جاری شرکت بازاریابی آنلاین من یک وب سایت ریسپانسیو جدید ایجاد کرد به نام انبار مرکزی که یک شرکت انبار داری شخصی هست که مکان آن در لوئیزیانا (Louisiana)، میسی سیپی (Mississippi) و تکزاس (Texas) می باشد. در کشور آمریکا صنایع انبار داری شخصی به صورت فصلی می باشند، به طور عادی هر ساله در بین ماه های اوت و نوامبر تقاضا کاهش می یابد، همانطور که انتظار می رود مرکز انبار داری دچار کاهش در تقاضا می شود و این کاهش کاملا در کامپیوتر های رومیزی مشخص می باشد ولی بعد از راه اندازی وب سایت جدید تقاضاها از طریق دستگاه های همراه از 5.5% کاهش به 20 تا 30 % افزایش یافته است.


طراحی ریسپانسیو چه هزینه های دارد ؟

اگر شما یک وب سایت نسبتاً ساده برای کسب و کار خود دارید،تغییر وب سایت فعلی شما به یک وب سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) شاید برای شما در حدود چند صد هزار تومان و یا شاید تا چند میلیون تومان هزینه داشته باشد، که فرض می کنیم همین طراحی فعلی شما را به طراحی ریسپانسیو (واکش گرا) تغییر داده باشد، اما اگر شما در چند سال گذشته تغییراتی بر روی طراحی نداشته و این شانسی هست برای طراحی مجدد، جواب به این سوال که چه میزان هزینه دارد؟ بطور معمول کار پیچیده ای می باشد، اگر شما با یک شرکت طراحی وب همکاری دارید،یک سوال ساده از آن شرکت بپرسید که پیاده سازی طراحی ریسپانسیو(واکنش گرا) بر روی وب سایت شما، چقدر هزینه دارد؟


ویژگیهای دستگاه های همراه

در حالی که طراحی ریسپانسو (واکنش گرا) می تواند چالشی را برای صاحبان وب سایت ها و  کسب و کار های مانند بازاریابی آنلابن (بازاریابی بر خط) داشته باشد، باید به گفته های قبلی خودم اشاره کنم، که نبود یک وب سایت سازگار با دستگاهی همراه می تواند آینده غم انگیزی را برای شما در فضای مجازی به همراه داشته باشد، اگر شما هنوز یک وب سایت سازگار با دستگاه های همراه برای مشتریان خود ارایه نکرده اید، بدانید که آنها حرف های خوبی در مورد شما نخواهند گفت و حرکت می کنن به طرف رقبای که استفاده از وب سایت آنها ساده باشد، آنطور که از آینده دستگاه های همراه مشخص است، مردم علاقه زیادی به کار کردن با دستگاه های همراه نسبت به کامپیوتر های رومیزی از خود نشان می دهند.

نیلسن (Nielsen) می گوید بیشتر از 60% صاحبان تلفن های همراه از تلفن هوشمند استفاده می کنند، اخیراً یک مطالعه ای به وسیله واکر سندس دیجیتال (Walker Sands Digital) انجام شده که نشان می دهد، از سال 2011 حجم استفاده کننده گان از دستگاه های همراه افزایش چشمگیری داشته. آمارها می گویند که تا سال 2017 بالغ بر 5 بیلیون نفر از دستگاه های همراه استفاده خواهند کرد، ساختن وب سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) شما پرداخت مبلغ کوچکیست برای بدست آوردن همه این افراد.

به هر حال، دراین مورد شما حس می کنید که من دارم شما را نصیحت می کنم، بیشتر از اینکه شما را نصحیت کنم دارم خودم را نصحیت می کنم ،وب سایت شرکت خودم هنوز ریسپانسیو نیست. بله، کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد، اما، ما در حال کار کردن بر روی سایت جدیدمان هستیم و می خواهیم قبل از سال 2014 آنرا معرفی کنیم.

آیا شما قصد دارید یک وب سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) داشته باید؟ با کارشناسان شرکت رایناب فناوران تماس بگیرید یا به سایت www.raynab.com مراجعه کنید.

آیا سود حاصل از وجود یک وب سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) را درک کرده اید؟ برای اطلاعات  بیشتر می توانید به بخش خدمات سایت www.raynab.com مراجعه کنید یا از طریق صفحه تماس، با  رایناب فناوران در ارتباط باشید.

نوشته شده توسط جاشوا استیمل (Joshua Steimle) مدیر عامل اجرای MWI

منبع : forbes.com

ترجمه : آرش اشرفی


کد N405719

وبگردی