آب های جوشان فواره ای در شهر وشو ئی در نوادا



شما در زندگیتان، فواره و آبفشان های زیادی دیده اید که برخی از آن ها بسیار عادی و شاید برخی از آن ها از بسیار خاص و منحصر بوده اند. یکی از زیباترین آبفشان هایی که در کل دنیا وجود دارد، آبفشان فلای نوادا (Fly Geyser) در آمریکا است که افراد زیادی در ابتدا فکر می کردند که این پدیده طبیعی است و برای چندین سال پیش است؛ اما حقیقت چیز دیگری است!

فلای رانچ گیصر (Fly Ranch Geysar) در منطقه ای خصوصی در بلک راک دزرت نوادا (Black Rock Desert) قرار گرفته است. این جاذبه که به آبفشان فلای نوادا معروف است یکی از جالب ترین و هیجان انگیزترین جاذبه هایی است که حتی عده ای از بومیان آن منطقه هم از وجود آن بی خبرند. فواره فلای تا ارتفاع یک و نیم متر، آب را به سمت بالا می کشاند و منظره ای بسیار زیبا به وجود می آورد و همچنین رنگ های دیدنی و عجیبی روی نمای بیرونی آن، دیده می شود. اما آیا این فواره خود به خود به این شکل در آمده است؟

آبفشان فلای نوادا

در این قسمت به سراغ چگونگی به وجود آمدن آبفشان فلای نوادا می رویم. این آبفشان قبل از آنکه به شکل امروزی در بیاید، تنها چند تشکل سنگی در کنار هم بود. در اوایل دهه ۱۹۰۰، عده افرادی روی آن چاهی حفر کردند که از آب داخل آن برای مصارف مختلف استفاده کنند. به مرور این چاه باعث شد که آب داغ زیرزمینی از این حفره‌ی چاهی به بیرون برود و منظره ای را به وجود بیاورد که امروزه به آبفشان فلای معروف است. این چاه که در ابتدا بسیار طبیعی بود، باعث شد که آب آن از حالت عادی به یک چشمه آب گرم تبدیل گردد. به مرور زمان این آب ها که با خود املاح معدنی بسیار متفاوتی داشتند به بیرون ریخته می شدند و باعث تغییر رنگ سنگ های این قسمت گشتند.


رنگ های آبفشان فلای نوادا

کارگرانی که از این چاه استفاده می کردند، در آن زمان تلاش زیادی کردند تا سطح این چاه را بپوشانند؛ آن هم برای اینکه این آب گرم دیگر به بیرون ریخته نشود. البته همانطور که انتظار می رود، تلاش آن ها موفقیت آمیز نبود و فوران آب همچنان ادامه پیدا کرد تا جایی که این آب های پر از املاح باعث تغییرات عجیبی شدند.

در سال ۱۹۶۴، آبفشان فلای آب های معدنی با حجم و ارتفاع زیادی به بیرون می پاشید که بعد از تلاش دومی که برای بستن آن صورت گرفت، افراد آنجا را راهی کردند و گذاشتند که این فواره به همین صورت باقی بماند. به هرحال با گذشت زمان، به دلیل املاح زیادی که در آب قرار داشت، رفته رفته رنگ این سنگ ها تغییر پیدا کرد و به صورت زیبایی که امروزه دیده می شود، در آمد. علاوه بر آن، این جاذبه با جلبک های زیادی پوشانده شده است که توسط آن ها به مرور رنگ آبفشان تغییر پیدا کرده که به صورت امروزی دیده می شوند.


حوضچه ها

علاوه بر تغییر رنگ سنگ ها، این پدیده موجب به وجود آمدن زیبایی های دیگری شد. تکرار این اتفاق باعث شد که سنگ ها کمی تغییر شکل پیدا کنند و حوضچه ها یا همان تراس های آبی متفاوت و زیبایی بوجود بیایند و به لطف جلبک های ترموفیلیک که در شرایط مرطوب و گرم زندگی می کنند، این شرایط گرم مناسب برای آن ها و زندگیشان فراهم شد و آن ها باعث گشتند که سطح های رنگی قرمز، سبز و … به وجود بیاید.

با اینکه آبفشان فلای نوادا اصلی دیگر آبی فواره نمی کند، اما در بخش دیگری دو چشمه آب گرم فعالیت دارند که در ادامه مسیر همین چشمه به وجود آمده اند. اگرچه این جاذبه در زمین های خصوصی قرار دارد و به طور کلی رو به گردشگران باز نیست، اما اگر بخواهید که از آن ها دیدن کنید باید از چندین روز قبل با صاحبان این منطقه تماس حاصل کنید تا تحت شرایطی آن ها به شما اجازه ورود و بازدید از این پدیده زیبا را بدهند.


چطور به آن جا برویم؟

این آبفشان در ۲۱ مایلی شمال گرلاچ (Gerlach) در نوادا قرار گرفته است. اگر بخواهید که از دور این جاذبه را مشاهده کنید می توانید تقریبا از فاصله یک و سه مایلی از جاده ۳۴ آن را ببینید.

موارد زیر را قبل از اینکه به سمت این جاذبه بروید، بدانید:

    این جاذبه در یک محیط خصوصی قرار گرفته است و نزدیک شدن به آن بدون اجازه، از نظر قانونی ممنوع است.
    رنگ ها واقعی هستند، اما بیشتر آن ها به خاطر وجود جلبک های دریایی هستند و نه به خاطر آب هایی که به سمت آن ها سرازیر می شده است.
    در واقع دو چشمه آب گرم در این قسمت وجود دارد. یکی از آن ها همان چاه معروفی بوده در اوایل ۱۹۰۰ ساخته شده بوده است و در سال ۱۹۶۴ چشمه دیگری به خاطر وجود فشار بیشترش، باعث شد که آب از اولی به این چشمه بیاید و آن را خشک کند.


برخی دیگر از جاذبه های گردشگری نوادا

    منطقه حفاظت شده رد راک | The Red Rock Canyon National Conservation Area

این منطقه حفاظت شده دارای تشکل های سنگی بزرگی به رنگ قرمز می باشد که باعث محبوب شدن آن گشته است. دیواره های این صخره ها و سنگ ها، حدود ۹۱۰ متر ارتفاع دارد که باعث شده طبیعت گردان و سنگ نوردان زیادی به این منطقه جذب شوند.

    دریاچه مید | Lake Mead

مید، دریاچه ای در رودخانه کلرادو است و آن را می توان بزرگ ترین مخزن آب در آمریکا از نظر حجم آب دانست.

    دریاچه تاهو | Lake Tahoe

این دریاچه در مرز نوادا و کالیفرنیا واقع شده است و به خاطر سواحل و پیست اسکی‌اش معروف می باشد.

    پارک ملی دره آتش | Valley of Fire State Park

این پارک ملی حدود ۴۶ هزار هکتار وسعت دارد و در جنوب اُورتون نوادا واقع شده است. نام این پارک از روی تشکل های سنگی ماسه این قرمزی گرفته شده است که در آن یافت می شود. این سنگ ها به گونه ای هستند که با نور آفتاب، انگار آتش گرفته اند و به همین دلیل هم محبوب شده اند.

 





بازگشت به آفتاب
@aftabmag